Opbaring thuis

Dit bericht is her gecontroleerd en akkoord bevonden op:

22-11-2007 om 01:00 uur !

Hulp bij sfeervol afscheid nemen

door NATASJA VAN DULMEN

5 SEPTEMBER 2006 – DEVENTER – Dianca Mittendorff bedacht het concept voor thuisopbaring zelf. Voor zover bekend, is haar kersverse bedrijf de eerste in zijn soort. Papillon Styling zal zich helemaal toeleggen op het inrichten van rouwkamers. Mittendorff is ervan overtuigd dat ze nabestaanden met dit concept kan helpen bij het verwerken van het verlies.


Dianca Mittendorf: ‘Ik hoop mensen te kunnen helpen bij hun rouwproces.’ Foto CEES BAARS

Jaren geleden raakte ze voor het eerst erg onder de indruk van de inrichting van een kamer waarin een overledene was opgebaard. Mittendorf: ‘Dat was in Kring van Dorth, een kleine gemeenschap waar buren nog veel voor elkaar zorgen. Het was zo prachtig, dat je gelijk voelde dat er veel aandacht aan de ruimte was besteed. Ik krijg er nu nog kippenvel van.’ Nadat begin dit jaar een goede vriendin overleed, besloot Mittendorff om haar kamer met volle toewijding aan te kleden. ‘Ik kreeg daar zo veel complimenten over, dat het in mijn hoofd bleef spelen. Uiteindelijk besloot ik er werk van te maken en heb ik Papillon Styling opgericht.’

Mittendorf onderzocht eerst wat er op dit gebied al gebeurt. ‘Veel begrafenisondernemers en begeleiders doen het inrichten van de kamer naast hun andere werkzaamheden. Ze zorgen voor de kist, koeling en misschien kandelaars met kaarsen. Met Papillon wil ik echt alleen aandacht besteden aan de inrichting. Die moet zó mooi en persoonlijk zijn, dat mensen zich er echt goed bij voelen.’

Nadat ze er voor zichzelf zeker van was dat haar concept zou gaan werken, schreef ze zich in bij de Kamer van Koophandel. Toen begon de zoektocht naar materialen. Er moest een verhoogd bed komen dat eenvoudig hygiënisch schoon te houden is. Ze schafte grand foulards, muziek, engeltjes, spiegels, verlichting en kamerschermen aan. Ook aan bij voorbeeld verf, waarmee kinderen een tekening kunnen schilderen, werd gedacht. ‘Nu is alles rond. Ik heb gewacht tot na de vakantie en ga nu organisaties en instellingen op de hoogte brengen van dit concept. Nu kan ik echt beginnen.’

Mittendorf hoopt met haar bedrijfje iets te kunnen betekenen voor anderen. De onderneemster is van huis uit sociaal-cultureel werkster. ‘De dood heeft mij altijd geïntrigeerd. Vooral hoe mensen er mee omgaan en welke impact het overlijden van een dierbare heeft. Door nabestaanden te helpen met een mooie inrichting, hoop ik mensen te helpen bij hun rouwproces.’

Een rouwkamer laten inrichten door Papillon Styling kost tussen de vijfhonderd en duizend euro. De prijs is onder andere afhankelijk van materialen die worden geleend. Mittendorff heeft de mogelijkheden in een showmap beschreven. Daarin staat ook dat onderzoek heeft uitgewezen dat bijna twintig procent van de mensen tegenwoordig wenst te worden opgebaard.

‘Ook het thuis opbaren, in de persoonlijke sfeer, komt steeds vaker voor.’

Bronvermelding :

Geef een reactie

