Keurmerk Uitvaartzorg


Alles staat in de startblokken om het Keurmerk Uitvaartzorg vanaf 1 januari in te laten gaan.

Keurmerk als ondergrens.
Het keurmerk wil een ondergrens zijn van de professionaliteit van uitvaartondernemingen. Alle organisaties die ‘uitvaartverzorgende diensten verlenen’ kunnen zich aansluiten bij het keurmerk. Het is niet gebonden aan het lidmaatschap van een brancheorganisatie. Maar diensten als ‘algemeen uitvaartvoorbereidende bijeenkomsten’ of bijeenkomsten gericht op rouwverwerking vallen niet onder het keurmerk. Iedere organisatie die uitvaartverzorgende diensten verleent, tenminste één jaar bestaat en actief is, kan zich voor het keurmerk aanmelden.

Bedrijven die het keurmerk willen voeren, moeten zich door een erkende certificatie-instelling (CI) laten keuren. Er zijn twee keuringsorganisaties uitgekozen: BSI Management Systems B.V. uit Amsterdam en Lloyd’s Register Nederland B.V. uit Rotterdam.

Het eerste bestuur van de Stichting Keurmerk Uitvaartzorg bestaat uit Rene Kaarsemaker en Alois Meij namens de VOU, en Bert Noordzij en Frank Peusen namens de NUVU. Zij zullen van de ‘auditors’ advies krijgen over het wel of niet verstrekken van het keurmerk. Het bestuur neemt dit advies over en verstrekt formeel het keurmerk.

Vijf normen
Het Keurmerk is gebaseerd op vijf normen:

1. Heldere afspraken over uitvoering en kostenbegroting
Waarborgen dat opdrachtgever vooraf goede informatie over inhoud en de kosten van de gevraagde uitvaart ontvangt en om daarmee onduidelijkheden en ongenoegen achteraf te voorkomen.

2. De organisatie van het primaire proces
De organisatie dient er voor te zorgen dat het proces van de uitvaartverzorging juist wordt uitgevoerd om zo fouten en onduidelijkheden te voorkomen.

3. Professionalisering van de medewerkers
De organisatie dient er voor te zorgen dat personeel dat werkzaamheden uitvoert die van invloed zijn op de kwaliteit, bekwaam is.

4. Klachtenafhandeling (inclusief protocol)
De organisatie dient klachten op correcte wijze op te lossen en daarnaast alles in het werk te stellen om herhaling van de klacht te voorkomen. Het keurmerk beschikt over een standaard klachtenprotocol. De organisatie is verplicht dit protocol toe te passen bij de ontvangst en verwerking van klachten.

5. Klant-tevredenheidsonderzoek (inclusief protocol)
De organisatie dient tenminste jaarlijks de klanttevredenheid te meten, te analyseren, te beoordelen en indien noodzakelijk verbeteringen door te voeren in de organisatie.

Het Keurmerk Uitvaartzorg gaat officieel per 1 januari 2007 van start.

Plaats een reactie