‘Met zijn vieren een nieuw leven beginnen’

TER APEL – Monique Vos is voor de tweede keer weduwe. Ze runt een datingsite voor lotgenoten.


Monique Vos. FOTO KAREL ZWANEVELD

‘Er is direct een zekere vertrouwdheid; die overleden partner hoort er gewoon bij.’
Zelden zal het woord ervaringsdeskundige zo op zijn plaats geweest zijn, en zelden zo pijnlijk als in het geval van Monique Vos (46). Sinds kort is ze voor de tweede keer weduwe. Haar Klavertje 4 Datingservice is een website die weduwen en weduwnaars met elkaar in contact moet brengen, in de hoop op een nieuwe relatie met een lotgenoot die hetzelfde heeft meegemaakt.

,,Juist mijn eigen ervaringen geven mij kracht. Mijn onlangs overleden echtgenoot Bert was ook weduwnaar. Daardoor hadden wij samen aan een half woord genoeg. Als ik me verdrietig voelde, begreep hij het meteen, en omgekeerd ook. Er was geen sprake van jaloezie ten opzichte van onze vorige partners, die hoorden er gewoon bij. Terwijl je aan mensen die niet door zo’n diepe rouw zijn gegaan altijd maar de neiging hebt te moeten uitleggen, waarom je er ‘nog steeds’ niet overheen bent. Dat maakt dat mensen die hun partner hebben verloren gevoelsmatig heel goed bij elkaar passen. Er ontstaat al direct een zekere vertrouwdheid. Zij snappen dat de gevoelens van gemis voor de overledene gewoon blijven bestaan.”

Bert overleed ruim twee maanden geleden aan kanker, maar zette nog met Monique de website ‘Liefde delen na verlies’ op, die door Berts afnemende gezondheid in betrekkelijke stilte van start is gegaan. Motto: samen met zijn vieren een nieuw leven beginnen, ‘omdat de overleden partner gewoon deel van de relatie uitmaakt’. Nu de site enige tijd draait, treedt Monique ermee naar buiten.

Het initiatief is bijna vanzelf ontstaan. Vanuit hun woning in het Groningse Ter Apel runden Bert en Monique een andere internetplek, De Draaikolk, waar lotgenoten in een rouwproces in e-mailcontact konden komen. „Dat gebeurde massaal. We merkten dat op die manier ook relaties ontstonden. Zelf heb ik Bert ook op die manier leren kennen. Hij was de site eind 1998 na het overlijden van zijn vrouw begonnen.”

Het was haar tweede huwelijk, nadat haar eerste man Erik om het leven was gekomen bij een motorongeluk. „Van Bert wist ik van het begin af dat hij kanker had, en dat ik er rekening mee moest houden dat het wel eens terug kon komen. Maar dat ik van een andere man zou kunnen houden, dat had ik van tevoren niet kunnen bedenken. Voor mij gold: ‘houden van’ doe je onvoorwaardelijk. Ik heb dan ook tegen Bert gezegd: ‘Al krijgen we maar een jaar, dan is het me dat al waard.’ Gelukkig zijn het zeven jaar geworden, en die had ik nooit willen missen.”

Het aantal mensen dat nu ingeschreven staat om te daten bedraagt ongeveer 110, meer vrouwen dan mannen. „Naar de oorzaak kan ik alleen maar gissen. Het is zo dat wij vrouwen langer leven dan mannen. En kennelijk hebben vrouwen er minder moeite mee zich kwetsbaar op te stellen. Voor mannen is de drempel misschien wat hoger.”

Uiteraard houdt Monique zo goed mogelijk in de gaten dat het hier om een extra kwetsbare groep alleenstaanden gaat. „Veel mensen zijn alles kwijt; al hun zekerheden in het leven zijn weg, hun hele zelfvertrouwen is verdwenen. Ze moeten opnieuw leren ontdekken wie zij nu zijn zonder hem of haar. Ik probeer dat te ondervangen door de mensen eerst een uitgebreide vragenlijst in te laten vullen, ook om er voor te zorgen dat er geen nieuwe teleurstellingen ontstaan. Verder is de plek waar de profielen van de deelnemers staan beveiligd.”

Zelf denkt ze nog na over wat ze verder in haar leven gaat doen – zelf een plekje zoeken op de datingsite zal ze voorlopig nog niet. „Maar ik hou me wel vast aan de hoop weer een nieuwe relatie te kunnen vinden. Ik ben 46, juist het feit dat het me de eerste keer gelukt is uit het dal te klimmen en nieuw geluk te vinden, is datgene wat me helpt.”

Bronvermelding :

Geef een reactie

