Gemeentelijke Grafrechten

Gemeentelijke graftarieven lopen fors uiteen
De graftarieven die gemeenten in rekening brengen, lopen nog altijd fors uiteen. De verschillen bedragen soms enkele duizenden euro’s. Dat blijkt uit onderzoek dat de uitvaartorganisatie Dela heeft gedaan.

Het hoogste tarief kwam Dela tegen in het Zuid-Hollandse Waddinxveen. Daar betaalt de burger 4386 euro. Het goedkoopst is de Friese gemeente Ferwerderadiel, met een tarief van 224 euro. Deze tarieven betreffen een ‘huurperiode’ van twintig jaar. De enorm hoge grafrechten verplichten de nabestaanden soms om te moeten kiezen voor crematie wegens gebrek aan de nodige financiën !

Zie het bericht via dela.nl

6 Reacties

  1. hallo ik heb een vraag mijn vader is in augustus 2005 overleden toen heeft mijn moeder 240 euro betaald voor de grafrechten nu is mijn moeder januarie 2008 overleden mijn vraag is hoe gaat het met de kosten van het graf recht moeten we nu opnieuw 240 betalen nu het nog maar 2 jaar is geleden of word het verreken en zou u mij ongeveer zeggen hoeveel dit kan zijn groetjes h

  2. Goedendag fam. Lohuis.

    Ik neem aan dat U een eigen graf heeft voor Uw ouders. Hoewel als ik het bedrag van 240 euro zie dit wel laag is voor een eigen graf.. Maar het kan ook zijn dat Uw ouders ooit een eigen graf hebben gekocht en dat het bedrag van 240 euro de bijzettingskosten zijn. Dus de kosten voor het maken van het graf ( de kuil; dus ) en het sluiten. Dus die 240 euro is volgens mij nooit geen grafrecht zoals U het omschrijft. Grafrecht is namelijk het recht om gedurende de 1e 10 jaar een eigen graf te hebben , daarna kan het dus verlengd worden – dit in tegenstelling met een algemeen graf – als je dus die 240 euro verdeelt over 10 jaar zou dus voor grafrechten per jaar maar 24 euro betaald moeten worden. De kosten van uitgifte graf bij ons in hengelo is voor een periode van 20 jaar de somma van 2038 euro en de kosten voor het daadwerkelijke begraven is 676 euro. Ik heb voor U even de link vermeld waar U deze gegevens kunt vinden:

    http://www.hengelo.nl/Pdf_Internet/Loket/levenreizen/087-begraafrechten2007.pdf

    Ik weet dus niet in welke plaats U woont of waar het graf is wat U beschrijft, maar indien gewenst wil ik dit wel voor U opzoeken als U mij terugmailt welke plaats het is. Hopende U zo alvast voldoenden geinformeerd te hebben, mvg: Albert Bolink ( http://www.uitvaartvoorlichting.nl )

  3. L.S.
    Gaarne uw advies over onderstaande vragen.
    Het graf waar mijn in 1984 overleden ouders in zijn begraven is een eigen graf (koopgraf) op de algemene begraafplaats van de gemeente Brunssum. De grafrechten zijn toen afgekocht.
    Nu verlangt de gemeente dat wij grafrechten dienen te betalen. Bij niet betaling dient het graf geruimd te worden. Is de gemeente gerechtigd om grafrechten te verlangen? Kan zij bij niet-betaling overgaan tot ruiming van het graf?
    Voor beantwoording van mijn gestelde vragen ben ik U zeer erkentelijk.
    Hoogachtend,
    N,J,Janssen.

  4. Goedendag Familie Janssen.

    Als U kunt aantonen dat het grafrecht ooit is afgekocht lijkt het mij logisch dat U dus ook de eigenaar bent. Maar kan het niet zo zijn dat U in plaats van grafrecht onderhoud moet betalen?

    Dat lijkt mij het meest logische! Bovendien weet ik niet uit Uw bericht wanneer de laatste bijzetting plaats heeft gehad, want een graf mag pas geruimd worden nadat er een termijn van minimaal 10 jaar is verstreken.

    Ik kan U als tip geven de vraag opnieuw te stellen via: http://www.uitvaart.nl/page_68.html Mr. W van der Putten zal U beter kunnen informeren!

    Mvg; Albert Bolink ( http://www.uitvaartvoorlichting.nl )

  5. na 7 maanden nog geen oplossing gevonden….

    Familie Punter beschuldigt de gemeente van tweemaal uitgeven dubbel graf.

    Oldemarkt….

    Machteloos,met tranen in hun ogen vertellen de zusters Meintje uit oldemarkt en Grada Punter uit Luxwoude hun verhaal.

    het verhaal van hun overleden broer jannes punter,die niet het graf heeft gekregen waar hij recht op heeft.
    dat graf heeft de gemeente steenwijkerland zonder de familie punter in kennis te stellen,aan anderen overgedragen.
    De familie punter zegt voldoende bewijsmatriaal in handen te hebben om aan te tonen dat hier grafschennis is gepleegd.

    op 1 april dit jaar overleed jannes punter uit steenwijkerwold op 61 jarige leeftijd.
    de zusters vertellen dat de uitvaartvereniging Monuta vervolgens contact opgenomen heeft met de gemeente steenwijkerwold.
    een medewerker van de monuta heeft in dat contact aangegeven dat onze broer jannes een eigen graf heeft op het kerkhof in oldemarkt.
    omdat het nogal lang duurde voordat die man van de monuta een reactie kreeg van de gemeente,trok hij aan de bel.
    toen was de gemeente er zeker achter gekomen dat er iets nier goed zat.
    ze zijn vervolgens zelf gaan kijken op het kerkhof.
    ze hebben daarop de monuta de opdracht gegeven de steen van onze vader zijn graf te halen.
    dan zou jannes naast hem gelegd kunnen worden.
    het was eindelijk een noodoplossing.
    Jannes had in 1984 vlak nadat onze vader,was overleden het graf van vader gekocht.
    en een dubbel graf er direkt naast.
    maar de gemeente heeft inmiddels dat dubbelgraf aan anderen uit gegeven.
    ze heeft dus eindelijk een dubbelgraf ook dubbel verkocht.
    de broers en zusters van jannes punter zijn nu ten einde raad.
    we komen dagelijks bij het graf van jannes en hebben het er emotioneel heel moeilijk mee.

    en daar komt bij dat de gemeente nog niet eens haar excuus voor dit alles heeft aangeboden.het enige wat ze doet is ons naar de monuta doorsturen.
    de gemeente heeft ons nu geschreven in augustus met een reactie te komen.
    maar zolang willen wij niet wachten.
    dat kan ze niet maken ten opzichte van jannes.
    hij was een lieve man die altijd voor zijn medemens opkwam.
    en daardoor lag hij ook weleens met de gemeente in de clinch.

    maar nu wordt hem een stuk onrecht aangedaan wat hij niet verdient.
    en dar hebben wij het heel erg moeilijk mee.
    de zusters vinden dat de gemeente een schadevergoeding moet betalen voor het onrecht dat jannes is aangedaan.
    ze hebben hem zijn eigen plek afgenomen.
    ook het verplaatsen van vaders graf willen we niet…..
    hij heeft vroeger op het kerkhof gewerkt en ging vaak onder de boom ,bij z,n graf zitten om te pauzeren en iets te drinken.

    het was en is z,n geliefde plekje en daar mag hij niet weg.
    er kan nu ook niet eens een steen voor jannes worden aangebracht.
    daarom vinden we dat de gemeente financieel moet opdraaien en voor een mooie grafsteen voor jannes.
    hier moet snel een oplossing voor komen anders zijn we genoodzaakt naar de rechter te stappen.
    aldus de zussen punter.

    wethouder Henk Boxum van de gemeente steenwijkerland,
    heeft inmiddels met de familie gesproken.
    we vinden het heel vervelend dat het zo gelopen is.
    voor de klacht dat de communicatie met ambtenaren van de gemeente niet goed verlopen is,daarvoor heb ik mijn excuus aangeboden.
    ik ben nu aan het uitzoeken wat er precies aan de hand is.op zeer korte termijn.
    dan denk ik aan een week,ga ik opnieuw met de familie om tafel.
    dan weet ik meer en gaan we proberen er samen met ze uit te komen.

    dit een knipsel uit de steenwijker courant van vandaag.( 9 juli 2009)
    ook ben ik een zusje van Jannes,en vindt het schandalig,dat de gemeente zo met mensen om durft te gaan.
    diep triest…..

    afz Griet (misslapassion)

    mijn vraag is dan ook hoeveel ruimte behoort er tussen 2 graven te zitten van van 2 graven.
    en wat is de beste manier om de gemeente duidelijk te maken dat ze grafskennis plegen…..????

    hoor het graag.
    onze fam is diep geraakt door dit voorval,ook mede dat mijn broer zelfmoord pleegde.
    het nu lijkt dat het 1 graf is en de breedte dat ook duidelijk aangeeft.
    ze de steen van m,n pa,s graf hebben verwijderd,
    zonder ons mede weten.
    door deze gemeente.
    wat in onze ogen niet terecht is.
    en de fam ten einde raad is ,er veel lichamelijke maar ook geestelijke problemen ontstaan ,zo ook aggressie.
    woede en wanhoop dus.

    gr griet.

  6. Gedag Griet.

    Ik zag Uw bijdrage en wil U graag informatie verschaffen:

    Van grafschennis is absoluut geen sprake! Er is wel een ernstig plichtsverzuim geweest.

    Artikel 5 van besluit op de lijkbezorging vermeld

    1. De afstand tussen de graven onderling bedraagt ten minste dertig centimeter.

    2. Boven de kist of het omhulsel bevindt zich een laag grond van ten minste vijfenzestig centimeter.

    3. Ten hoogste drie lijken mogen boven elkaar worden begraven, mits boven elke kist of ander omhulsel een laag grond van ten minste dertig centimeter dikte wordt aangebracht, die bij een volgende begraving niet mag worden geroerd. Ten aanzien van de bovenste kist of het bovenste omhulsel is het tweede lid van toepassing.

    4. De graven bevinden zich ten minste dertig centimeter boven het niveau van de gemiddeld hoogste grondwaterstand.

    5. Het derde en vierde lid zijn niet van toepassing op bestaande graven.

    6. Dit artikel is niet van toepassing op grafkelders.

    Toen U de graven kocht heeft U als rechthebbende van gemeentewege ook eigendomsverklaringen gekregen.

    En dan ga ik er vanuit dat U dus Jannes heeft bijgezet in een eigen graf, is er een algemeen graf dan heeft U totaal geen rechten en kan zelfs na 10 jaar – de verplichte grafrust – een graf verwijderd worden.

    Het enigste wat U nog van de gemeente kunt eisen is dat men de plek bij de boom zoals U omschrijft aan U teruggeeft en daar de overledene gaat bijzetten.

    Dat houd dan wel in dat de gemeente voor de andere die er ligt een opgraving moet regelen en een ander graf zal moeten vastleggen. MAAR: Of daar dan weer de betreffende familie blij mee zal zijn kan ik me ook niet voorstellen.

    En de gemeente kan U wel duizend keer terugsturen naar Monuta, maar Monuta heeft hier totaal niets mee van doen. Monuta moest de uitvaart naar behoren regelen en tja, ik vraag me af of Monuta wel vooraf heeft gecontroleerd eventueel samen met U in welk graf er begraven moest worden.

    Hier nog een verwijzing naar de wettelijke tekst omtrent een uitvaart:

    http://www.st-ab.nl/wetten/0668_Wet_op_de_lijkbezorging.htm

    http://www.st-ab.nl/wettennr06/0668-001_Besluit_op_de_lijkbezorging.htm

    Mvg: Albert Bolink ( http://www.uitvaartvoorlichting.nl )

Geef een reactie

