Kopje koffie uit polis: boze klanten dreigen Yarden met proces

Consumenten dreigen uitvaartverzekeraar Yarden voor de rechter te slepen. De klanten zijn woest over een poliswijziging die hen eenzijdig wordt opgedrongen.

Bij advocaat H. van Beilen uit Leeuwarden hebben zich twintig Yarden-klanten gemeld die bereid zijn gezamenlijk te procederen. Zeker duizend andere mensen hebben bij Yarden zélf hun beklag gedaan over de omstreden wijziging.

Tot voor kort hadden de klagers recht op een complete begrafenis (zelfs het aantal kopjes koffie was in de polis opgenomen), maar in de nieuwe situatie niet meer. De nieuwe polis geeft simpelweg recht op een bepaald bedrag dat naar eigen inzicht kan worden besteed aan de begrafenis. De verzekerde krijgt daarmee meer mogelijkheden zijn individuele wensen te vervullen, aldus Yarden.

Maar de gedupeerden, zegt Van Beilen, vinden de bedragen veel te laag. ,,In de gevallen die ik heb bestudeerd, hebben mensen recht op zo’n 1300 à 1500 euro. Ik heb me laten vertellen dat een gemiddelde uitvaart tegenwoordig wel 4000 à 5000 euro kost. Dan schiet je er flink bij in. In de vroegere polisvoorwaarden hadden mensen nog wél recht op die complete begrafenis.’’

Ook bij de Consumentenbond regent het klachten. ,,Mogelijk beginnen we een gezamenlijke actie of gaan we bemiddelen,’’ aldus de bond. ,,Yarden heeft van ons inmiddels een brief gekregen. We adviseren mensen hun klachten alvast aan ons door te geven.’’

Lia van der Knijff, marketingmanager bij Yarden, zegt dat de bedragen waar mensen recht op hebben wel degelijk in orde zijn. ,,We hebben bij onze berekeningen goed gekeken naar het pakket waar mensen in hun oorspronkelijke polisvoorwaarden recht op hadden. Er is ook rekening gehouden met prijsstijgingen na het afsluiten van de polis.’’

Volgens Van der Knijff zijn de uit te geven bedragen altijd hoger dan 1300 à 1500 euro. Zij wijt de klachten aan ‘miscommunicatie’ van Yarden. ,,Als mensen niet tevreden zijn met het bedrag dat hen is toegekend, kunnen ze een adviseur van ons laten langskomen. Hij rekent alles dan nog eens met ze door. Zijn er inderdaad fouten gemaakt dan zetten we die recht.’’

De marketingmanager wijst erop dat de polisvoorwaarden juist in het belang van de klant zijn gewijzigd. ,,Omdat het vorige pakket heel star was. Als mensen champagne wilden in plaats van koffie, dan kon dat niet. Nu wel.’’ Bronvermelding

======================================================

Aanvulling op 26 Juni 2007: Hier vindt U een link naar het klachtenformulier van Yarden!

Mijn vraag: Graag hieronder – ook al heeft U het klachtenformulier ingevuld – Uw reactie : Heeft U ook klachten over Yarden? Laat het mij en anderen weten in het algemeen belang! 

Aanvulling 11 Juli 2007 , er heeft zich een advocaat aangediend om namens klagers actie te ondernemen. Zie bij deze link !

Advertisements

42 Reacties

  1. Geachte heer/mevrouw,

    Ook ik heb 2 “natura” verzekeringen lopen bij Yarden, die van mij is niet meer premiebetalend en heeft een waarde van € 2300….dus tja als ik over 30 jaar dood ga moeten de nabestaande waarschijnlijk flink in de buidel tasten want daar krijg je tegen die tijd alleen nog maar koffie met gebak voor. Ook voor mijn zoon van 2 jaar heb ik zo’n polis afgesloten….nog net voor de omzetting, die gaat waarschijnlijk pas over 80 jaar…..en hoe het er dan voor staat….€ 2300 is dan zakgeld!!!!!!!!!!!!

  2. In de 60e jaren met de vereniging voor facultativecrematie een verbintenis aan gegaan en 20 jaar premiebetaald! Nu 2007 wordt er geen jaarlijkse bijdrage meer afgeschreven ? Ik heb tweemaal een E-mail gestuurd naar Yarden, maar ontvang geen reactie! Waar ik al bang voor was bij de overgang naar Yarden treed dus blijkbaar nu in. De vis begint te stinken aan de kop. Dat moeten we gaan aanpakken met z’n allen
    Op naar Almere en de kop verwijderen!!

  3. Gewoon met zijn allen even logisch nadenken en een kapitaalverzekering afsluiten. Die naturaverzekeringen zijn beroerd. Indien U een kapitaalverzekering neemt kunt U dus echt helemaal zelf bepalen hoe Uw uitvaart verloopt. En ik weet zeker dat U hier via de website’s wel verdere informatie vindt wat het allemaal per onderdeel kost !

  4. Ik heb voor U eens even bekeken wat Ik al eerder vermeld had over kapitaalverzekering zie dus verder bij :

    https://uitvaarthulp.wordpress.com/?s=kapitaalverzekering

  5. Wij hebben (jaren geleden) BEWUST gekozen voor een NATURA-POLIS: vermeld wordt o.a. dat de polis recht geeft op een “standaard” crematie in een Yarden (ex A.V.V.L.) crematorium en er wordt zelfs een maximaal aantal kopjes koffie
    (met cake ?) genoemd…….
    Dat Yarden meent overal een prijskaartje aan te moeten hangen is feitelijk hun zorg: ik heb getekend en betaald voor een natura-crematie en dat zal Yarden t.z.t. dus moeten uitvoeren!
    Ik mag trouwens aannemen dat mijn premies zodanig belegd worden door Yarden dat minimaal de inflatie (pakweg 3%) wordt goedgemaakt; in dat geval wordt Yarden er niet slechter maar financieel alleen maar beter van.

  6. @ Rudolf Hueck,..Precies,..Yarden verdiend grof geld aan uw polis. (not).en die polis die u af heeft gesloten is gebasseerd op een kostenindicatie van die tijd. Gezien het feit dat koffie, thee, (cake lijkt mij onwaarschijnlijk,….heb zelden een naturaverzekering gezien die ook cake of broodjes vergoed),..maar gezien het feit dat per jaar personeel en goederen duurder worden is die verzekering gebasseerd op jaar van afsluiten. Een naturaverzekering gaat bijvoorbeeld wel voor een groot deel mee in de stijgende crematiekosten. Ik ga er dan ook vanuit dat u nog vele jaren onder ons zult zijn,..maar komt u te overlijden en de crematiekosten worden duurder (en dat worden ze door steeds meer wetten en aanpassingsdingen die MOETEN van de wet,..), dan bent u niet compleet gedekt voor wat u nu denkt. Het is niet alleen Yarden dat meent overal een prijskaartje aan te hangen,..het zijn de kistenfabrieken, de houtleveranciers, het personeel van alle dicipline’s, de koffiefabriek, de bloemisten, en ga zo maar door. Iedereen meent altijd overal een prijskaartje aan te moeten hangen. Verschrikkelijk gewoon. Als u loonsverhoging krijgt wijst u het ook niet af omdat u mogelijk de consument daarmee schaadt.
    Ik denk,..ik noem me maar vast Peter Hollestelle voordat Baardmans het zelf weer doet en het zal me ook verrassen wat ie nu weer aan dit bericht veranderd en herschrijft. Gemma te Hofstee corine1997@hotmail.com

  7. Gemma te Hofstee is dus een professionel in de uitvaartbranche en mij zeer bekend. Ik heb dus bij haar reactie waar zij zich dus Peter Hollestelle noemt ook dit keer zeer bewust haar emailadres vermeld en ik vermeld ook nog even haar IPnummer
    (IP: 62.194.201.189 , h201189.upc-h.chello.nl)
    Meer over Gemma vindt U hier : https://uitvaarthulp.wordpress.com/2006/12/31/gemma-te-hofstee-maakt-zich-ook-bekend/

  8. Waarde baard, je denkt toch niet dat ik nu verschrikt hier zit van oooooooooh hij heeft mijn ipadres getypt???? Ooooooooooooh mijn voor en achternaam. (Weet je wel zeker dat het allemaal klopt, net als je schreef dat ik bij Monuta zou werken wat helemaal niet waar is)????

  9. Gemma , alleen al dat je me aanspreekt met waarde baard is al een teken van zwakte. En ik schrijf niets, ik citeer en plaats berichten die elders – dus ook bij de telegravin door jou – geplaatst zijn.
    Hier bijvoorbeeld nog een reactie die ik geplaatst heb bij de reportage over Crematorium Dieren. Waar je het ook nodig vond om op jouw manier te reageren .
    emma | corine1997@hotmail.com | monutanijmegen.nl | IP: 62.194.201.189
    de laatste spatjes van Bolink uitvaartinformant. Heb je het in de gaten ofzo baard dat je in de gaten wordt gehouden door diciplines die echt wat kunnen doen? Het luie leventje van mensen zwart maken en reageren op weblogs is naderbij. Ik heb nog nooit zo’n doorzichtig amateuristisch reageren meegemaakt,..daar helpen zelfs die verschillende aansluitingen qua pc niet bij baard. Maar goed,…het was niet eens Yvonne die klaagde over je aanwezigheid. Ook daar weer de mist mee in,…dag baard,…daaaaaaaaaaaaaaag.
    je vriendin Gemma van Monuta in Nijmegen.
    Mei 8, 1:37 AM

  10. Ik had ook een oude dienstenpolis en die was compleet premievrij. Nu is dat niet meer zo.
    Ik doe mee met jullie klachtenmissie.

  11. Ook wij zijn benadeeld door Yardn en zouden graag mee doen aande stappen dieer worden ondernomen,
    met vr. groet Elly

  12. Waarde baard en dat heeft niets te doen met zwakte,..druk me gewoon op mijn manier netjes uit, Jij kent met toch Albert,..
    Enfin,..een ip adres zegt ook zo weinig,..vooral op plaatsen waar meerdere mensen kunnen reageren. (Denk aan een studentenwoning,…of noem maar op). Niet alles onder de naam Gemma hoeft door dezelfde persoon te zijn geschreven. Maar goed,.. daar weet jij alles van waarde baard. Op het verhaal terug te komen,.. ik zeg het nog een keer (Had al zo’n reactie geplaatst hier maar toen werd er ineens de naam peter nogwat van gemaakt),…mensen,…ik zou echt adviseren een kapitaalverzekering te nemen. Wat ook kan als u samenwonend of getrouwd bent, zo’n kruisverzekering,…mocht de ander wat overkomen komt er meer geld vrij dan je voor een uitvaart nodig hebt. Je dekt je dan ook in voor de komende kosten als alleen inkomen. Deze verzekeringen zijn uiteraard wel duurder dan ee natura uitvaartverzekering.
    Het is nu eenmaal niet anders, ik heb die naturadingen ook niet bedacht en zit ook bij elke natura melding met deze discussie.
    Waarde baard, dan kun je wel de mensen die (soms ook opbouwende) kritiek op jou hebben om wat je schrijft en doet zwart maken omdat ze in de uitvaart werken,…daar los je het probleem echter ook niet mee op.
    Wij als onderneming hebben ook allang die verzekeringsmaatschappijen aangeschreven,..over het feit wat alles kost en dat je bijvoorbeeld vooral hindoestaanse mensen beter een kapitaalverzekering kunt adviseren omdat deze mensen in het crematorium zowiezo al 4 x een half uur verlenging nodig hebben om een uitvaart op hun wijze te realiseren.
    Een standaard natura verzekering is nog niet eens (altijd) genoeg voor de meest simpele uitvaart omdat deze dan door de groteren ook nogal eens wordt uitbesteed naar andere ondernemingen.
    Daar kan een uitvaartleider zelf ook niets aan doen.
    Ik ben het eens met de baard dat het gewoon ook een zakenwereld is geworden, die hele uitvaart. Vroeger deed de kerk dat en hoorde je er verder niets over.
    Maar goed,..zo ga je gauw naar een politieke discussie toe.

  13. Gemma , iets begrijp ik niet: Dan zeg je dat je geen professionel bent en dan zeg je weer wij als onderneming. Je bent helemaal geen onderneming. Je bent uitvaartleider en dat weet ik dus ook weer via anderen. Ik plaats dus wel jouw reactie’s om anderen duidelijk te laten zien WELKE amateurs er in de uitvaartbranche werken. En de uitvaartleider kan best bepalen wat de totale prijs is van een uitvaart. Want hij denkt mee met de opdrachtgever en zal goed weten dat er een verlenging van gebruik aula een prijskaartje zit. Bovendien weet een uitvaartleider ook dat een eenvoudige plank met lijkwaarde goedkoper is dan welke kist ook. En JIJ weet ook dat het maar een maximaal aantal koppen koffie en cake is wat wordt vergoed. Want als er 850 belangstellenden zijn bij een uitvaart zal de verzekering ook echt niet 850 koppen koffie vergoeden. Wat ik dus aanhaal is logisch denken waar U volgens mij toch een probleem mee heeft. Dan de opmerking dat de uitvaartondernemer en de uitvaartbranche een echte zakenwereld is. Wie als werknemer bij een uitvaartondernemer werkt heeft een vast inkomen. Maar kies je de uitvaartvaartbranche als ondernemer om er echt rijk van te worden kies dan een andere baan. Ik weet van personen die in Januari van dit jaar zijn gestart en zelfs een perfecte beurs hadden georganiseerd. Tot nu ( 20-05-07 ) toe is er nog maar TWEE keer een uitvaart door hun aangenomen. Wat JIJ misschien niet weet is dat je uitvaartvaartondernemer ook wordt omdat je dienstbaar wenst te zijn aan de medemens !

  14. pfff, waarde baard, weer eens een teken dat je niet eens weet tegen wie je dit typt. Zucht,..je vertelt me trouwens niets nieuws in je verhaal. Je wilt het alleen die kant op draaien dat ik een van die golddiggers zou zijn die rijk wil worden in de uitvaartbranche. Baard, baard,…je hebt mijn berichten niet goed bewaard toen je nog welkom was op uitvaartbranche.nl en uitvaarsector.nl. Waarom ben je daar er eigenlijk vanaf gegooid? Nu we het er toch over hebben,…dat vroeg ik me een tijdje geleden ook al af. Maar goed, toen kreeg ik mailtjes met advocaten en dreigingen naar de beheerders van die sites waar ik lid van was,.. dat ik dacht,…laat maar,..ik wis het want hier word ik niet wijs uit. Gemma te Hofstee corine1997@hotmail.com

  15. En trouwens wat is er mis met uitvaartleider zijn? Gemma te Hofstee corine1997@hotmail.com

  16. En trouwens die zin van je “Maar kies je de uitvaartvaartbranche als ondernemer om er echt rijk van te worden kies dan een andere baan.’Tja dat doen de verzekeringsagenten al jaren. Dus weer,…baard,…je verteld niets nieuws,..alleen dat wij als consumenten maar moeten schikken in ons lot. Gemma te Hofstee corine1997@hotmail.com

  17. Gemma , Ik ben uitvaartvoorlichter uit noodzaak omdat velen zich onprofessioneel gedragen en weet ook wel dat er velen een roeping zien in de uitvaartbranche. Bovendien geef ik informatie alles wat op uitvaartgebied nodig is, en ik weet zeker dat ik er meer vanaf weet dan jou. Dan uitvaartsector.nl wat is daar nog van over? De beheerder die vele personen met onbetaalde rekeningen heeft laten zitten, die toen hij personen in de branche nodig had ze maar wat graag toeliet! Van dat hele uitvaartsector.nl is dus ook geen moer meer over! Dan uitvaartvaartbranche.nl dat heeft Peter van Schaik mij enige weken geleden nog uitgelegt waarom HIJ mij daar liever niet heeft. En zoals hij het omschrijft geef ik hem gelijk. Peter en ik kunnen na diverse aanvaringen tenminste weer door één deur. Dat zul JIJ dus nooi kunnen vertellen over mij, want echt je bent een ******** op uitvaartgebied zoals je je gedraagt. Maar JIJ laat je graag verrassen he ? Houdt dan de website’s over de uitvaartbranche heeeeeeeeeeeeeel goed in de gaten. Er zal nog een verrassing komen waar menigeen van zal opkijken, JIJ dus ook. Verder kan ik je melden dat ik de laatste berichten die jij vandaag gaf nog geplaatst heb, vanaf nu worden jouw reactie’s niet meer geplaatst. De reden is dat ik de uitvaartbranche niet wil laten verzieken met professionelen zoals JOU !

  18. Gemma, ik heb nog eens even gekeken bij http://www.uitvaartsector.nl , kijk vooral eens bij laatste berichten ( hahahaahah ) maar er is ook een forum van uitvaartsector . Zelfs daar geef je al een heel professionele opmerking :
    http://www.xsbb.nl/phpbb/viewtopic.php?id=uitvaartsector&t=474693 Open de link het beste in een nieuw venster !

  19. ik ben Peter Hollestelle , de echte dus niet Gemma die zich voor mij uitgeeft! Reactie 14 & 16 Wat is die Gemma een domme bitch ! Bij 14 zeg ze: Je wilt het alleen die kant op draaien dat ik een van die golddiggers zou zijn die rijk wil worden in de uitvaartbranche. En bij 16 zegt ze: dat wij als consumenten maar moeten schikken in ons lot. Dat mens is echt gestoord en het is een schande dat zoiets nog getolereerd wordt door de uitvaartbranche. Platweg gezegd: het is een echte pisvlek.
    Albert je hebt volkomen gelijk dat je haar meldde dat voortaan haar reactie’s NIET meer worden getoond. Het is te hopen dat velen deze weblog van jou inkijken en nu weten hoe een enkeling toch een branche zwart kan maken !

  20. Dit bericht komt uit het forum uitvaartsector.nl – en ik zal nu eens niet de link plaatsen, op verzoek – per email stuur ik de complete link – maar zie een reactie van Gemma te Hofstee
    Gemma
    Geregistreerd op: 21-2-2006
    Berichten: 11
    Bericht Geplaatst: Ma Mrt 06, 2006 11:55 am
    Het kan beide “mooi” zijn. Begravenis of crematiedienst. Zo in de winter geef ik de voorkeur aan een warm crematorium. Heb echt afgelopen weken zeer koude tenen gekregen op de begraafplaats. Daarbij het uitglij gevaar voor onze dragers als er niet goed is gestrooid op een begraafplaats.
    nadeel aan een crematorium is qua dienst dat je te maken hebt met de tijden. Bij ons komt het vaak voor dat voor de crematieplechtigheid een kerkdienst is. Bij de katholieke kerk gaan mensen dus te communie. Heb je een overwacht drukke uitvaart, loopt de kerkdienst uit en moet je als een speer naar het crematorium waar het personeel al vol ongeduld op je wacht. Die tijdsdruk is begrijpelijk maar werkt niet prettig. Het is namelijk belangrijk de familie het laatste afscheid in alle rust te laten ondergaan. Doe ik ook altijd maar ik vind het wel irri dat er dan een medewerker van een crematorium achter de schermen constant me zit “optejagen.”
    Beide heeft dus zijn voors en zijn tegens wat mij betreft.
    Einde citaat :
    De 1e de beste uitvaartondernemer die laat schouderen tijdens de winter als het gevroren en/of gesneeuwd heeft moet nu nog ontdekt worden. Dus Gemma hier klets je al uit jouw dierbare nek. Dan het haasten bij een crematorium cq het op tijd aankomen bij een crematorium.
    Ik hoop Gemma dat je in de tussentijd bij geleerd hebt. Want het allereerste wat een uitvaartleider /uitvaartondernemer al jaren doet is zodra het verlof tot crematie is afgegeven door de Burgelijk Stand dat men het dichtsbij gelegen crematorium belt. Dan weet men alvast dat aanvangstijdstip. Dan houdt je gemakshalve rekening met het feit dat een uitvaartdienst anderhalf uur duurt. Is de rijtijd van bijvoorbeeld Oldenzaal naar Crematorium Usselo normaal 30 minuten dan bereken je 40 minuten. Is de aanvangstijd op het crematorium 13:00 dan trek je er van af 90 minuten ( dienst ) en 40 minuten rijtijd . Totaal 130 minuten 13:00 – 2:10 = 11:50 uiterlijk kan dan de kerkdienst beginnen !
    Dat je dat nog van een Uitvaartvoorlichter moet horen , erg he ! En wie is er dan een amateur JIJ of IK ?

  21. Discussie hier is ten einde ! Ik verzoek U te gaan naar het nieuwe artikel wat staat bij deze link https://uitvaarthulp.wordpress.com/2007/05/25/yarden-en-het-wijzigen-van-de-polis/
    Open de link met een nieuw venster zoals dat internettechnisch heet. En Gemma kijk even special wat er over JOU wordt gemeld !

  22. Geachte mevrouw/meneer,
    Ook wij hebben zojuist een brief ontvangen van Yarden inzake de eenzijdige wijziging van d epolis. Wij gaan Yarden per brief op de hoogte stellen dat wij hiermee niet accoord gaan. er is inmiddels 40 jaar premie betaald voor deze polis. De polis is inmiddels premie vrij. Destijds zijn wij deze polis aangegaan omdat het een in natura polis betrof. Of te wel geen gezeur achteraf over kosten.
    M.vr.gr

  23. Klopt ik heb ook enkele berichten gehoord van personen die een persoonlijke brief hadden gekregen. Was die van U ook gedateerd vanuit de maand april ?

  24. Ik heb zojuist ook 4 brieven voor mijn gezinsleden ontvangen waarin de natura polis wordt omgezet in een bedrag zodat tzt keuzes gemaakt kunnen worden hoe de uitvaart er moet uitzien. Men schijnt dit tegenwoordig graag te willen is uit een onderzoek door Yarden gebleken. Ben echter bang dat er tzt niet veel meer te kiezen valt. Mogelijk kan enkel nog de koffie ervan betaald worden. Of maken sommigen liever de keuze voor champagne na afloop. Dat zullen dan die gluiperds van Yarden wel zijn.
    PS De brieven die ze sturen zijn anti gedateerd en niet op de datum verzonden die op de brief gemeld staat.
    Dien uw beklag dus zo speodig mogelijk aangetekend in.
    Wie heeft er een standaard voorbeeldbrief?
    Gaarne sturen naar cashconvertor@hotmail.com
    Mijn gezin en ik worden als deze wijziging echt doorgaat ( hoe kan de ledenraad met zoiets instemmen? ) ernstig gedupeerd.

  25. He Niels dat is klasse wat JIJ aanbiedt ! Aanpakken Yarden hoe maakt niet uit, want een brief versturen met een standaard-datum is toch wel het minst smerige wat er bestaat. Ik beschouw zoiets als minachting tegenover HUN klanten ! En wie deze standaardbrieven heeft maakt een scan op .jpg . Verwijder eventueel wel Uw woonadres van de foto , dus niet naam en woonplaats. Desnoods doe ik dat wel, Ik plaats ze hier als U die scan stuurt naar info@uitvaartvoorlichting.nl dat beloof ik U ! Mvg: Albert Bolink

  26. Thx4 de reaktie.
    Ik zal vandaag of morgen eens zo’n halfdooie pinguin over zijn bureau trekken en vragen om nadere uitleg……..

  27. Hier alvast een voorbeeld brief……..

    Geachte mijnheer J.A.W. Croes,

    Op 1 oktober 2003 sluit ik met uw maatschappij een Select Uitvaartverzekering af met als polis nr. xxxxxxx
    Op grond van de bijzondere voorwaarden, die mij duidelijk schriftelijk worden getoond besluit ik deze overeenkomst goed te keuren en betaal u de afgesproken premie
    van €. xxxx.xx
    U geeft mij door deze overeenkomst de zekerheid mijn uitvaart te verzorgen en de diensten en goederen te betalen zoals die in een specificatie en bijzondere voorwaarden zijn vastgelegd.

    Groot is mijn verbazing, dat U éénzijdig zonder mij daar vooraf in te kennen, overgaat deze overeenkomst te veranderen in een geheel andere vorm en overeenkomst, de welke mijn goedkeuring niet heeft.
    U gaat een verzekering met een uitkering in natura omzetten in een verzekering met een kapitaal uitkering en dat doet u met verkeerde motieven.
    In uw schrijven van 22 april 2007 wordt gesuggereerd, dat in de praktijk steeds meer behoefte is aan flexibiliteit en
    daarom past u de polis aan.
    Opgemerkt ; deze flexibiliteit was er altijd al.

    Ik ben tevreden met de situatie zoals die was en is omschreven in de polis met nr.xxxxxxx.
    Ik zie mij dan ook genoodzaakt u dringend te verzoeken de eerder afgesloten verzekering en de voor mij goede voorwaarden niet te vervangen voor één zoals die wordt voorgesteld in uw schrijven van 22 april 2007.

    Uit de algemene voorwaarden (polis nr.xxxxxxx) Artikel 4, blijkt niet, dat er enige reden aanwezig is, de polis om te zetten of op enige wijze te beëindigen.

    Voor de goede orde krijgt u met dit schrijven van mij een afschrift van deze algemene voorwaarden en ook een afschrift van de bijzondere voorwaarden.

    Om er zeker van te zijn, dat u aan mijn verzoeken gehoor geeft, verwacht ik van u een zéér snelle reactie en een schriftelijke bevestiging van dit schrijven en de garantie, dat er géén verandering in onze eerdere overeengekomen afspraken, gevat in polismantel nr.xxxxxxx , wordt toegepast.

  28. Bij mijn rechtsbijstand-verzekering heb ik de eenzijdige contractbreuk van Yarden aanhangig gemaakt.
    Hierbij eisende dat de “Rechten van het AVVL-lidmaatschap” voor mij gewaarborgd dienen te blijven.

  29. Ik ben al vanaf babyleeftijd verzekerd bij de voormalig AVVL voor een naturapakket. OOk voor mijn kinderen heb ik gekozen ze direct te verzekeren, zodat ze later geen (dure) premies meer hoefden te betalen. De geantedateerde brief is inmiddels ontvangen voor de kinderen, nog niet voor onszelf.
    De verzekeraar mag eenzijdig de polisvoorwaarden veranderen, maar m.i. zijn niet de voorwaarden veranderd, maar heb ik nu een andere afspraak gekregen. Een totaal andere verzekering. Mijn oude afspraak, een gegarandeerd pakket heb ik niet meer, ik heb nu een gegarandeerd bedrag. .

  30. Vertel het ook aan kennissen, vrienden en familie.
    Anders leggen ze de nieuwe polis in de kast en lezen ze het pas na de vakantie. En vertel dan tevens aan Uw vrienden etc. over het bestaan van deze uitmuntende website omtrent uitvaartvoorlichting!

  31. Ik ben het er helemaal mee eens. Ik heb een Natura pakket van de AVVL, toen door mijn ouders afgesloten. De komende 5 jaar wordt nog alles gedekt, maar aangezien ik 1972 geboren ben hoop ik wel wat ouder te worden. Graag blijf ik op de hoogte van gerechtelijke procedures etc., want daar wil ik graag aan mee doen, want volgens mij stond het niet in de voorwaarden van de AVVL dat ze zomaar de voorwaarden kunnen wijzigen. De kern van de verzekering wordt gewoon veranderd. Met vriendelijke groet, Bas Giskes

  32. Zojuist heb ik de reacties gelezen.
    Wat wordt er door verschillende mensen afgeweken van waar het werkelijk om gaat.
    We dachten- in mijn geval 40 jaar geleden- dat we onze nabestaanden zouden kunnen helpen door een natura-verzekering bij het AVVL ( Arbeiders Vereeniging Voor Lijkverbrandig) af te sluiten.
    Hierin komt door de eenzijdige aanpassing van Yarden verandering!!!
    Veranderingen zijn in deze maatschappij te verwachten. Dus toen er een verzekering in natura kwam die ook bestemd was voor begraven, heb ik me daar niet tegen verzet. Niet iedereen voelt ervoor om zich te laten cremeren. Later is er door een fusie met een andere verzekering; Yarden, ontstaan. De commercie deed zijn intrede en een verzekering voor arbeiders is het al langer niet meer. Tot dusverre kon ik nog wel zonder protest meegaan met deze veranderingen.
    Nu niet meer. Alle mensen voor mij die geschreven hebben geen vertrouwen te hebben in wat ze( de nabestaanden) tzt nog denken te krijgen geef ik groot gelijk. Ik heb een premie vrije polis ( kleine 40 jaar betaald) en ben pas 60 ( bijna 61) jaar dus ook ik hoop nog enige tijd mee te kunnen ( zeg 20 jaar) Dan is het bedrag inderdaad niet meer genoeg voor een gewone kist, een gewone crematie, een gewoon kopje koffie- met- een gewone kaart en gewone postzegels voor een gewoon aantal bezoekers.
    Een andere verzekering ( kapitaal) zit er ws niet in. Want Yarden restitueert waarschijnlijk niets.
    Zouden ze dat wel doen dan konden we ons wel een kapitaal verzekring veroorloven.
    Yarden krijgt van mij een aangetekende brief ( dank voor het voorbeeld) en ik denk er nog over na om contact op te nemen met de advocaat dhr v Beilen.

  33. Ook wij voelen ons gedupeerd met de nieuwe polisvoorwaarden die Yarden nu heeft bedacht en zijn het er helemaal mee eens dat hieraan op zijn zachts gezegd iets mis mee is. Wij hebben indertijd allemaal een Natura pakket van de toenmalige AVVL afgesloten. Wij zijn het met Bas Giskes eens dat de kern van de verzekering wordt gewijzigd. Als er speciale wensen bij een uitvaart zouden zijn was het toch al zo geregeld dat die extra kosten ten laste komen voor de nabestaanden.

  34. Het verhaal van mij is hetzelfde. Ook voor mij en mijn vrouw in 1981 bij de AVVL aan natura pakket afgesloten. Deze middels een 1-malig bedrag vrijgekocht. Vervolgens per persoon per jaar te betalen een bedrag van Fl 5,-. Dit ging in een fonds, waaruit eventueel gestegen kosten voor de crematie in de toekomst kon worden betaald. Dit jaarlijkse bedrag is inmiddels verhoogd tot € 9,-. Indien Yarden de gestegen crematiekosten niet meer kan dragen, hebben zij het fonds schijnbaar niet goed beheert. Sluit mijn bij vorige schrijvers aan die deze wijzigingen niet wensen te accepteren.

  35. Ik ben in het weekend nog eens even gaan snuffelen en ik vond:
    De Nederlandse Bank – Toezichthouder op de
    Naturaverzekeraars    http://www.dnb.nl

  36. Graag sluit ik me aan bij de klachtencomissie en wel voor 4 personen d.w.z. ondergetekende,echtgenote en twee zonen.
    Voor alle 4 personen is de verzekering al premievrij onder de oude voorwaarden.

  37. Hoe kan Yarden nou een gegarandeerd pakket omruilen voor een belofte die niet op de polis staat?
    Ik vind dit een zeer vreemde zaak.
    Is de directie van Yarden al door de verzekeringswereld op de vingers getikt?
    Deze zaak schaadt het vertrouwen in alle verzekeraars bij het publiek.

  38. Yarden zwicht een klein beetje voor boze klanten

    Uitvaartverzekeraar Yarden draait de omzetting van de polis van een klein deel van de klagende verzekerden terug. De klanten waren woest omdat Yarden hun naturapolis met een omschreven uitvaartpakket had gewijzigd in een polis die het verzekerde bedrag loskoppelt van een vast pakket uitvaardiensten.

    Het doorhalen van de omzetting geldt slecht voor een beperkte groep klanten. ‘Alleen verzekerden die vroeger bij de Friese Uitvaartverzorging waren aangesloten, komen in aanmerking als ze zich melden’, zegt Klaartje Caron, woordvoerder van Yarden. Friese Uitvaartverzorging (FUV) is een van de vele uitvaartverzekeraars die Yarden de afgelopen jaren heeft overgenomen. In de oorspronkelijke polis van FUV was geen mogelijkheid opgenomen om de polisvoorwaarden en bloc te wijzigen. Van die clausule maakte Yarden gebruik voor de wijziging van de polissen van de ruim 900 duizend verzekerden.

    Yarden heeft verder toegezegd klanten voor wie de verandering zeer nadelig uitpakt, coulant te zullen behandelen. De poliswijziging leidde tot 2.500 opzeggingen.

    Advocaat Harald van Beilen, die ruim vierhonderd verzekerden vertegenwoordigt, is nog niet helemaal tevreden. Hij wil een oplossing voor alle verzekerden die zich hebben gemeld.

    De wijziging van de polis was volgens Yarden onvermijdelijk: het moest van toezichthouder De Nederlandsche Bank (DNB). ‘De uitvaartkosten zijn de afgelopen jaren harder gestegen dan de rendementen op onze beleggingen’, aldus Caron. ‘Bovendien zijn de eisen van DNB strenger geworden.’

    Yarden beheerde eind vorig jaar 738 miljoen euro. Ruim de helft daarvan zit in obligaties. Een kwart belegt de verzekeraar in aandelen. De rest zit in vastgoed.

    Uitvaartkosten zijn onder meer gestegen als gevolg van strengere milieueisen en hogere prijzen die gemeenten in rekening brengen.

    Volgens Yarden is een deel van het verzet tegen de wijziging te wijten aan uitleg die de klanten ontvingen. In die brief staat een bedrag waarvoor ze zijn verzekerd. Dit bedrag – bij klanten die eerst bij het overgenomen AVVL zaten bijvoorbeeld 2.304,78 euro – is een stuk lager dan de circa 5.000 euro die een doorsnee crematie of begrafenis kost. ‘Het bedrag is lager dan het bedrag voor een reguliere uitvaart omdat verzekerden de uitvaartdiensten afnemen bij uitvaartcentra van Yarden en een korting krijgen van 68 procent’, zegt Caron. Yarden bezit 19 crematoria en 6 begraafplaatsen. Bronvermelding
    http://www.volkskrant.nl/economie/article447181.ece/Yarden_zwicht_een_klein_beetje_voor_boze_klanten

  39. Naar aanleiding van de poliswijziging die Yarden heeft ingevoerd kreeg ik onderstaand bericht toegestuurd , die ik U als bezoeker van deze site niet wil onthouden

    REACTIE:

    OMZETTING NAAR NIEUWE YARDEN POLIS VOOR AVVL LEDEN.

    Wat staat u te wachten als oud AVVL lid na de doorgevoerde fusie?

    Uw verzekering is nog steeds een natura-uitvaartverazekering.

    Wij keren geen geld uit, maar verzorgen en vergoeden de gewenste diensten.

    U hoeft geen andere diensten af te nemen dan u destijds afgesproken heeft.

    ( zie u AVVL POLIS )

    Mochten uw wensen in de loop van de komende jaren veranderen, dan is dit mogelijk binnen uw huidige verzekering.

    Wij kunnen u garanderen dat uw nieuwe polis op dit moment precies de kosten dekt van de diensten die in uw oude pakketpolis omschreven waren.

    Het nadeel van de oude natura-uitvaartpakketten ( dit was geen nadeel maar voordeel ) is dat ze diensten bevatten die niet werden afgenomen. (Dit was dan een voordeel voor de AVVL )

    ( Arbeiders Vereniging Voor Lijkverbranding ).

    De AVVL leden hebben indertijd dan ook bewust voor dit pakket gekozen.

    In de huidige praktijk waar onder de AVVL ook het begraven toegankelijk heeft gemaakt zijn er andere kosten aan verbonden die niet in het crematie-pakket opgenomen waren.

    Dus voor crematie geen ongewenste bijbetaling.

    Antwoord .YARDEN

    In de praktijk leidde dit vaak tot ongewenste bijbetaling, terwijl men dacht goed verzekerd te zijn. ( En dat waren we bij de AVVL , goed verzekerd (ook volgens de Consumentenbond zonder dat er een maximaal te besteden bedrag vermeld stond).

    Na grondig onderzoek ( en dat betwijfel ik ) en met overleg met veel van onze klanten ( dit zullen wel geen AVVL leden zijn geweest) hebben wij besloten om ons product beter aan te laten sluiten bij de wensen van onze klanten. Uw polis stijgt in waarde door winstdeling.

    Als de stijging van uitvaartkosten in de komende vijf jaar hoger is dan de stijging van de waarde van uw polis die wij gebaseerd hebben voor leden die premie vrij zijn € 3.670 zal uw polis niet meer toereikend zijn om de kosten te dekken zo als die in uw oude pakket omschreven waren.

    Wij kunnen hierdoor niet garanderen dat u over vijf jaar niet onderverzekerd raakt als u zich niet bijverzekert.

    Daarvoor zullen wij u na vijf jaar automatisch een aanbod doen om uw polis aan te passen naar aanleiding van de situatie van dat moment.

    De AVVL stond vanaf oprichting tot aan de fusie garand voor een volledig verzorgde crematie vanaf het moment van inschrijving. Dit was ook meegenomen door de nieuwe verzekering YARDEN.

    G.H.Nijland

  40. GOED NIEUWS!!!!

    datum: 12 september 2007 ons kenmerk: onderwerp: afhandeling klacht
    Geachte heer
    De beantwoording van uw klacht heeft enige tijd in beslag genomen. Wij bedanken u daarom allereerst voor uw geduld. Wij hebben de vragen en klachten van leden en de historie van de verschillende polissen goed in kaart willen brengen alvorens met een oplossing te komen. Hierbij hebben wij alle zorgvuldigheid in acht willen nemen. Daarnaast heeft de zomervakantie de nodige vertraging opgeleverd.
    U heeft bij ons aangegeven het niet eens te zijn met de aanpassing van de verzekeringsvoorwaarden zoals die per 1 januari 2007 is doorgevoerd. Yarden komt u graag tegemoet. Wij bieden u daarom aan dat bij overlijden van de verzekerde de nabestaanden de keuze hebben het pakket van diensten af te nemen zoals dat gold tot 1 januari 2007.
    Uw nabestaanden kunnen dus kiezen of zij het oude pakket van diensten afnemen zoals u dat tot 1januari 2007 had, ongeacht de kosten van dat pakket. Maar zij houden ook de mogelijkheid om de uitvaart te laten uitvoeren overeenkomstig de dan geldende polis met ledenkorting.
    Herstel van uw oude polis is administratief niet mogelijk. Dit betekent dat u over de huidige polis Post zult blijven ontvangen. Deze brief geldt als officiële bevestiging van het keuzerecht van uw nabestaanden.
    Wij adviseren u met klem deze brief bij uw polis te bewaren, zodat de nabestaanden te zijner tijd kennis kunnen nemen van hun keuzerecht.
    In deze kwestie heeft de Ombudsman Financiële Dienstverlening (KIFID) een aantal klachten in behandeling genomen. De daarop volgende geschillenprocedure is inmiddels afgerond. De Ombudsman heeft een aanbeveling uitgebracht conform zijn reglement. Yarden heeft kennis genomen van deze aanbeveling en besloten deze op te volgen.
    Ook met de Consumentenbond en andere partijen is overeenstemming bereikt over bovenstaand aanbod aan degenen die tegen de poliswijziging bezwaar hebben gemaakt.
    Wij vertrouwen er op dat wij met deze oplossing aan uw wensen tegemoet zijn gekomen. Bij deze brief vindt u een toelichting op de meest gestelde vragen. Mocht u na lezing nog vragen hebben dan kunt u contact opnemen via het speciale telefoonnummer 088 – 927 31 40.
    Met vriendelijke groet,
    Yarden Uitvaartverzekeringen nv
    J.A.W. Croes
    Directeur

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers liken dit: