Leen Froberg tijdens Moeder Gedachte Moment 2007 Usselo.

 

(Toelichting bij het venster)

 

Uitzicht.

 

Inzicht.

 

Inspiratie.

 

Bril, gehoorapparaat en adresboekje: uitzicht.

Kruisje van lucifershoutjes en kalenderblok met op haar sterfdatum 26 mei 1999 de tekst: ‘We hebben Jezus nodig om God onder ogen te komen’: inzicht.

Uitzicht op haar vele sociale contacten en inzicht op haar geloof: inspiratie.

================================

Mijn moeder werd 97 jaar. Ze had maar wat graag de honderd gehaald. Een gebroken heup stak daar een stokje voor. Volgens sommigen mag het dan wel een keertje. We houden toch ook van klassieke muziek? Antiquairs doen gouden zaken!

Wie is mijn moeder? Deze zoektocht werd een boekje. ‘Tussen vinden en zoeken.’ Het ligt ter inzage.

Vinden

wat ik van haar vond. Zoeken naar de bron van dit vinden. Zoeken om niet te vinden want ‘wie vindt heeft slecht gezocht’ dicht Rutger Kopland. Zoeken is ontwikkelen in de ruimte voor ons. Ont-wikkelen in de diepte van onszelf. Vinden is grip krijgen. Einde van.

Als enige nog in leven zijnde zoon moest ik verdelen en . . . opruimen. Er bleef echter over waar ik, net als mijn moeder, geen afstand van kon doen. Opruimen werd verplaatsen.

Denkend voelen. Met gevoel denken. Een ogenblik stilstaan bij haar die onder ons was. Ze kreeg gelijk zoals moeders altijd gelijk hebben: “Je wist maar nooit waar het nog eens voor nodig was.”

Haar bril, gehoorapparaat, adresboekje, knoopjes en meer ‘rommeltjes’ werden assemblages. Uitingen van herinnering aan deze vrouw die ik ‘moeder mocht noemen.’

Mensen omschrijven is niet eenvoudig en nooit volledig. Ze stak de handen uit de mouwen door mensen aan te spreken en kracht te bieden die ze in zichzelf had. Haar geloof bestond uit tekenen van liefde met de geloofsleer als omtrekkende beweging. Ze putte uit de universele bron van kennis en waarheid die het alledaagse in haar oversteeg doch mensen met elkaar verbindt. Deze bron raakte niet opgedroogd, maar werd verrijkt door zichzelf en de ander.

Enschede, 13 mei 2007.


Hieronder ziet U nog enige werkstukken gemaakt uit de spullen van mijn moeder.




( Toelichting bij het stilleven met herinnering. )

“Ik ben blij dat ik weer in mijn kotje ben.”

Gevleugelde woorden van mijn moeder als ze na ergens logeren weer thuiskwam.


Meer informatie over mij persoonlijk kunt u lezen op de website www.scriptamanent.nl.


De geplaatste foto’s zijn gemaakt tijdens het Moeder Gedachte Moment 2007 Usselo in het Crematorium

Eén reactie

  1. Beste Leen,
    Wat mooi om de tekst nog eens terug te lezen,
    ik ga meteen op uw website kijken,
    Vriendelijke groet,
    Meike Heessels

Geef een reactie

