Bloemen voor het overleden ongedoopte kind

Ze verzorgde een hele mooie dienst voor de Engel van ’t Meer, het paar dagen oude kindje dat 4 januari in een plastic Albert Heijn-zak dood werd aangetroffen bij het Engelermeer in Den Bosch.

Willemijn Bakx uit Liempde, van Memoriae Uitvaartbegeleiding, bood er pro deo haar diensten voor aan. De dood en kinderen heeft een speciale plek in haar hart.

Wellicht komt dat omdat ze er weinig inlevingsvermogen voor nodig heeft om zich voor te stellen welk een verdriet dat teweeg brengt. Ze verloor zelf met 34 weken zwangerschap een kind.
Onlangs nam de Liempdse, oud-docente levensbeschouwing, opnieuw een bijzonder initiatief.

“Ik had een uitvaart net voor Kerstmis. Er bleven bij het crematorium in Vlijmen 43 bloemstukken achter. Bij een begrafenis komen die bloemstukken uiteraard bij het graf te liggen, maar in Vlijmen worden ze buiten in rekken gezet. En na een dag of twee worden ze opgeruimd. Ik vond dat zonde. Dus heb ik nu geregeld dat drie mooie bloemstukken in Liempde bij het monument voor het overleden ongedoopte kind mogen liggen. Als ik het voor het uitkiezen heb, dan neem ik graag witte bloemen mee. Dat past naar mijn smaak mooi bij het monument voor het overleden ongedoopte kind. Als ik meer bloemstukken krijg, leg ik er ook een aantal in het kapelletje.”

Bakx geeft aan dat ze altijd eerst de aan nabestaanden toestemming vraagt om de bloemen mee naar Liempde te nemen. “Ik maak er dan ook foto’s van en stuur die later naar de nabestaanden. Ik heb uiteraard ook toestemming van pastoor Van der Sluis in Liempde en het gilde. Door alle partijen wordt het erg op prijs gesteld. En wat ik nu hoop is dat meer uitvaartbegeleiders dit idee oppikken. Er zijn ondertussen al talrijke monumenten op begraafplaatsen in de regio voor het overleden ongedoopte kind.”

R. Kramer van de Bossche uitvaartonderneming Klopper & Kramer vindt het een mooi initiatief. “Maar wij zorgen al jarenlang in overleg met de nabestaanden voor een bestemming van de bloemen. Een aantal bloemen gaat onder meer naar het monument voor het overleden ongedoopte kind op Groenendaal in Den Bosch”, vertelt Kramer.

Sinds september vorig jaar werkt Willemijn Bakx als uitvaartbegeleider. “De kerk houdt tegenwoordig strikter vast aan haar regels. Prima. Zo laat ze zien waar ze voor staat. In de kerk staat God centraal. Bij een uitvaart wordt dat daar ook zo uitgedragen. Mensen die wat anders willen, zoeken dat meer en meer buiten de kerk. Voor hen regel ik de uitvaart zoals ze die wensen. Want bij mij mag de mens meer centraal staan.”

Bijzondere wensen laat Willemijn Bakx uitkomen. “In Rosmalen had ik een tijdje geleden een uitvaart van de moeder van een schoolkind. Toen hebben we met alle kinderen bellen geblazen tijdens de dienst. Ik had van die bellen een symbolisch verhaal gemaakt. Heel mooi.”

Bakx doet veel moeite om de uitvaart bijzonder te maken. Ze gaat bij de familie op bezoek om uitgebreid te praten over herinneringen aan de overledene. “Zo maak je een persoonlijke toespraak die wat zegt over de overledene. In toenemende mate worden er foto’s en video’s gemaakt tijdens een uitvaart. Ik weet dat sommige crematoria ook al bezig zijn met webcams. Zo kunnen zieken of mensen in het buitenland ook de dienst volgen. Dat wordt de toekomst.”

Bakx vervult ook andere wensen, zoals een motorrijder die een motor naast de kist wil bij de dienst. “Als ik het kan, dan regel ik het gewoon.”

Willemijn doet haar werk vol passie, zoals ze dat ook voor de klas deed. “Alles moet in mijn ogen perfect lopen. Dus let je op allerlei kleine details. Als ook maar een familielid na de uitvaart mij toespreekt en zegt ‘het was een hele persoonlijke dienst’, dan ben ik een zeer tevreden mens. Want voor hen doe je dit werk allemaal.”

DE FEITEN

-Willemijn Bakx uit Liempde runt sinds september vorig jaar het bedrijf Memoriae Uitvaartbegeleiding.

-Ze spoort andere uitvaartbegeleiders en uitvaartverzorgers aan om bij crematies nabestaanden te vragen bloemstukken af te staan voor monumenten voor het overleden ongedoopte kind.

-Tot 1963 volgde de kerk in Liempde de kerkelijke wet dat overleden ongedoopte kinderen niet in gewijde aarde begraven mochten worden.

-Het was gebruikelijk dat de vader het kindje naar de kerk bracht. Daarna werd het dan in een speciaal hoekje van het kerkhof, in ongewijde grond begraven.

-Het is niet precies bekend hoeveel kinderen in Liempde op deze manier zijn begraven. Het zijn er minstens 224. Want tot 1942 werd daar een administratie van bijgehouden. Daarna niet meer.

-Het initiatief voor de oprichting van een monument voor het overleden ongedoopte kind werd genomen door het gilde Sint Antonius Abt. Het onderhoud van het monument doet het gilde.

-Het monument is ontworpen door de Boxtelse Agnes Savelkouls.

-Ook in Den Bosch is een monument voor het overleden ongedoopte kind. Het is geplaatst op de begraafplaats Groenendaal in Orthen.

Bronvermelding

Geef een reactie

