Familiegraf zonder toestemming geruimd

BERGEN OP ZOOM – Hij ligt er nog iedere nacht wakker van. De dag dat hij ontdekte dat het graf van zijn ouders was gelicht, staat hem in het geheugen gegrift.

“Het was één groot gapend gat. Alles was weg. De stoffelijke resten, de planten, maar ook de steen. Het is heel triest. Ik ben mijn plekje kwijt. Hier kon ik met mijn ouders bijpraten en een bloemetje achter laten. Nu is het anders. De steen ligt ergens opgeslagen achter een schuur.”.
De zoon van Bernard van Rijn deed de ontdekking 9 november vorig jaar op de Rooms Katholieke begraafplaats. “Hij zei: ‘pa je moet niet schrikken, maar ze hebben het graf van opa en oma geruimd’. Dan sta je als aan de grond genageld. Ik was geshockeerd. Hoe kan dat?”

De vader van Van Rijn overleed in 1978. Zijn moeder in 1983. “Destijds regelde mijn broer, die inmiddels is overleden, de begrafenissen. Hij zorgde ook voor de grafrechten. In 2003 liepen die af, maar hij heeft ze voor vijf jaar verlengd. Hij heeft zelfs in 2005 weer voor verlenging betaald.”

Van Rijn ging op onderzoek uit. De beheerder van de begraafplaats vertelde dat neef Ben, de zoon van zijn overleden broer, de opdracht had gegeven. ” Mijn zus en ik wisten nergens van. De grafrechten waren nog niet verlopen. Het is toch vreemd dat iemand zomaar een graf kan laten lichten. Mijn neef heeft twee verklaringen getekend dat hij rechthebbende of gemachtigde was. Dat is hij helemaal niet. Dat zijn mijn zus en ik, de twee overgebleven kinderen.”

Neef Ben liet de resten in twee kleine kistjes bergen. Deze zijn vervolgens gecremeerd. De twee urnen zijn bijgezet in het graf van zijn vader, de broer van Van Rijn. “Dat was zijn laatste wens”, weet Van Rijn. ” Hij wilde dat onze ouders bij hem kwamen liggen en een vermelding op zijn steen kregen. Mijn ouders hadden dit nooit gewild. Mijn moeder heeft zich er nooit echt over uitgelaten, maar mijn vader wilde absoluut niet gecremeerd worden. Bovendien was mijn vader bang van mijn broer.”

De oorspronkelijke grafsteen heeft Van Rijn nog kunnen redden van de sloop. ” Mijn zoon vond hem ergens achter een schuur op de begraafplaats, tussen de rommel.”

Van Rijn wil dat het graf van zijn ouders in ere wordt hersteld. “Ik wil weer een plek hebben waar ik met ze kan praten. Bij het graf van mijn broer is dat toch anders. Ik wil dat de twee urnen uit dat graf worden gehaald en op hun oude plek worden herbegraven.”

Vanaf november strijdt de Bergenaar voor zijn zaak. Brieven gaan over en weer naar het bestuur van de begraafplaats en de gemeente Bergen op Zoom. ” Het is heel triest. Niemand neemt de schuld op zich. Het bestuur van de begraafplaats niet, maar ook de gemeente niet. De burgemeester moet toestemming geven om een graf te lichten, maar niemand heeft nagekeken of er nog eerstelijns familieleden waren toen mijn neef met het verzoek aanklopte.”

Het meest verbolgen is Van Rijn over reactie van burgemeester Han Polman. Via zijn advocaat verzocht hij om de twee urnen uit het graf van zijn broer te verwijderen. Polman schrijft in een reactie dat er ‘geen sprake is van onzorgvuldig of onrechtmatig handelen van de gemeente’. “De neef is de zoon van de overleden broer die oorspronkelijk rechthebbende was. De neef is zijn vader als rechthebbende opgevolgd. De neef heeft schriftelijk verklaard rechthebbende te zijn dan wel de gemachtigde. Geen feiten of omstandigheden waren bekend die tot een afwijzing van de vergunning zou moeten leiden.”

Van Rijn spant een rechtszaak aan tegen zijn neef. “Er zijn veel mensen fout in deze kwestie. Het bestuur van de begraafplaats had moeten checken of er nog eerstelijns familieleden waren. De burgemeester moet toestemming geven om een graf te lichten. Die hadden het ook moeten nakijken en mijn neef had beter moeten weten. Hij is nota bene door zijn grootouders opgevoed. “

Van Rijn bezoekt nu wekelijks beide graven. “Met moederdag ben ik bij allebei geweest. Bij het nieuwe en het oude. Dan haal ik het onkruid weg, maar het is wrang. Ze horen op hun oude plaatsje.”

Neef Ben wil geen commentaar geven. De voorzitter van de rooms katholieke begraafplaats was gisteren niet bereikbaar voor commentaar. Bronvermelding.


Geef een reactie

