Fatima: ‘Het is hier zo mooi, ik voel de rust in mijn hart’

APELDOORN – Het is heel stil op de begraafplaats Heidehof in Ugchelen als Els Muijzer vertelt over de crematie van haar ouders.

Ademloos kijken vijfentwintig vrouwen, uit Bosnië, Turkije, Soedan, Marokko en Afghanistan, naar het veld waar de as is verstrooid. Onder de indruk leggen ze de meegebrachte bloemen onder de bomen.

Een enkeling veegt haar tranen weg. Wisselwerk organiseerde gisteravond een voorlichting over begraven en cremeren in Nederland voor buitenlandse vrouwen. Gerrit Gorsseling, de manager van Heidehof, geeft een rondleiding. Iedereen is verbaasd over zijn uitleg dat soms drie mensen bovenop elkaar worden begraven. Voor degenen die het Nederlands niet direct hebben verstaan, wordt het met bijbehorende handgebaren vertaald. ,,Oh, als flat”, begrijpen ze.

De dames zijn zeer geïnteresseerd en nemen veel foto’s. Bij de urnenmuur wordt zelfs geposeerd. Fatima uit Orden is diep onder de indruk. ,,Het is hier zo mooi. Ik voel rust in mijn hart. Alle mensen zijn hier samen, er zijn geen verschillen meer.” Haar nichtje vertelt dat een begraafplaats in Marokko er heel anders uitziet. ,,Het kan zomaar gebeuren dat je vader aan de ene kant ligt en je moeder helemaal aan de andere kant. Bovendien vind je ze nooit meer terug.

Zo netjes als hier, met een nummer en een plattegrond, is het in Marokko niet.” Fatima wil wel in Nederland begraven worden. ,,Ik woon hier al dertig jaar. Mijn kinderen zijn hier geboren. Trouwens, wat maakt het uit. Dood is dood, dan hoef ik niet per se naar Marokko.” Ook al is de sfeer eerder vrolijk dan bedrukt, iedereen is het erover eens dat het een leerzame en vooral bijzondere avond is geweest. Bronvermelding

Geef een reactie

