Stichting De Eenzame Uitvaart

Eenzame uitvaart, dichters begeleiden eenzaam gestorvenen naar hun graf!

Beschermheer:
Job Cohen, burgemeester van Amsterdam

Stichting De Eenzame Uitvaart

Sinds 2002 wordt in Amsterdam en daarbuiten aan die overledenen, waar anders niemand en niemand anders hun uitvaart zou bezoeken, een bijzonder saluut gebracht. Dichters schrijven voor iedere eenzame uitvaart een gedicht en lezen dat bij de uitvaart voor.

Stichting de Eenzame Uitvaart stimuleert, begeleidt en coördineert de aanwezigheid van een ‘dichter van dienst’ bij deze uitvaarten.

3 Reacties

  1. Ik zou ook wel iets willen doen op religieus gebied. B.V. gebed op de begraafplaats
    of iets dergelijks
    Weet u bij wie ik dan moet zijn?
    Mijn reactie:
    Ik heb het voor de tweede keer op t.v. gezien dat mensen van de gemeente een eenzame
    begraven of laten cremeren. Ik vind dat heel mooi. We zeggen en klagen wel eens wat
    maarhet ius voor mij een hele geruststelling als mensen zo op hun laatste rustplaats
    begeleid worden namens heel veel mensen. Dank u wel

  2. Om Uw vraag dus ook even te beantwoorden: Neem contact op met de afdeling Burgerzaken in het Gemeentehuis van Uw woonplaats en vraag een gesprek aan met de verantwoordelijke die gaat over begraven of cremeren van gemeentewege. U kunt U uiteraard ook aanmelden bij één of meerdere uitvaartondernemers in Uw regio en uitleggen wat Uw ervaringen zijn en wat Uw mogelijkheden zijn. Want het komt wel eens voor dat er iemand begraven of gecremeerd wordt die niet kerkelijk is , maar dat men toch graag een spreker bij de uitvaartplechtigheid wenst.

  3. Beste mensen,

    Erg graag deed ik een fanbrief toekomen aan Frank Starik, dichter die op nul-begrafenissen wel eens een gedicht voordraagt. Via welk adres kan ik mijn brief (dus per adres) sturen?

    Met vriendelijke groeten

    Wouter Noordewier
    Orpheuslaan 67
    3438 VX Nieuwegein

Geef een reactie

