NUNSPEET – Gemeente: ‘Alleen (oud) inwoners van Nunspeet worden hier begraven.’

Ze wil iedereen waarschuwen die in Nunspeet begraven of bijgezet wil worden.

“Regel al bij je leven dat je dit wilt, want anders weigert de gemeente je gewoon.”

E. van de Bunte is er na twee jaar nog steeds emotioneel onder. “Mijn moeder staat in een urn in de bewaarruimte van het crematorium in Lelystad. De gemeente Nunspeet vindt het niet goed dat ze hier in de urnenmuur op de begraafplaats wordt bijgezet”. Ze kan haar moeder al die tijd niet bezoeken.

“Mijn moeder woonde in Lelystad, wat ze vreselijk vond. Ze was meer bij mij dan daar. Ik heb haar ook langdurig verzorgd in mijn huis en ze heeft in het Sint Jansdal ziekenhuis gelegen”, zegt Van de Bunte.

Het was haar moeders wens om in Nunspeet bijgezet te worden, dicht bij haar dochter en zoon. Maar die wens heeft ze niet tevoren bij de gemeente Nunspeet bekend gemaakt.

“Dan zou ze een kans hebben gemaakt, is mij verteld door de gemeente. Maar wie denkt er nu aan zoiets”, verzucht haar dochter.

Ze heeft een officieel verzoek bij burgemeester en wethouders ingediend, maar kreeg als antwoord dat Nunspeet bang is dat dan iedereen in Nunspeet wil staan.

“Het gaat hier toch niet om toestemming voor een schuurtje”, zegt Van de Bunte. “Ik vraag alleen maar een plekje van 50 x 50 centimeter om te huren.” Ze wijst naar de urnenmuur aan de Van Oordtstraat. Er zijn 81 plaatsen, waarvan er maar 17 zijn bezet. De rest is leeg.

“Het rare is, dat ik mijn moeder wel in mijn eigen tuin mag zetten, terwijl dat officieel geen begraafbestemming heeft. Maar daar voel ik niets voor.” De Nunspeetse wil geen plek voor eeuwig. “Misschien dat we haar over een paar jaar uit willen strooien, of verhuizen, je weet maar nooit.”

En daar zit nu ook net het probleem in Nunspeet. “In de verordening staat namelijk dat graven nooit geruimd mogen worden. Dit heeft met de christelijke levensovertuiging te maken. In diezelfde verordening is het bewaren van urnen opgenomen, maar hiervoor gelden dezelfde regels als voor begraven overledenen.”

Burgemeester en wethouders van Nunspeet buigen zich over een voorstel dat een particuliere werkgroep in april heeft ingediend, om het urnenbeleid los te koppelen van het begraven.

“In andere gemeenten mogen urnen wel bijgezet worden als de familie daar woont”, zegt ze.

Het gemeentebestuur houdt in principe vast aan de voorschriften in de beheersverordening begraafplaatsen. Deze voorziet niet in de mogelijkheid om de as van de overleden moeder op een begraafplaats in Nunspeet bij te zetten.

Er is volgens het college evenmin sprake van ‘bijzondere omstandigheden’, op grond waarvan zou kunnen worden afgeweken van de hoofdregel.

En die luidt dat op Nunspeetse begraafplaatsen alleen (oud) inwoners van de gemeente Nunspeet worden begraven of bijgezet.

‘Van een historische binding is geen sprake en van een emotionele binding kan dat niet worden vastgesteld’, aldus het college, omdat niet de overleden moeder bij haar leven het verzoek heeft ingediend.’ Bronvermelding

Geef een reactie

