De koffietafel in een bordeel? Dat kan!

Werken in de uitvaartbranche eng? Voor Bob Vermeulen in ieder geval niet. Het werk is hem met de paplepel ingegoten. Een bijzondere wens bij een begrafenis of crematie? Je kunt het zo gek niet bedenken, bijna alles is mogelijk in de uitvaartbranche vertelt uitvaartverzorger Bob Vermeulen (34).

”Zo wilde een man naakt begraven worden in een kist die gestoffeerd was met tijgerprint. De koffietafel achteraf moest in een bordeel plaatsvinden en ook zijn mobiele telefoon wilde hij mee de kist in. En wat denk je? Zijn telefoon ging af tijdens de uitvaartdienst! De wensen van de man zijn in ieder geval allemaal in vervulling gegaan!

Op zijn 28ste begon Vermeulen, hij zegt zelf als jongste in Nederland, als uitvaartondernemer bij Monuta, een landelijke keten in uitvaartzorg en verzekeringen. Onlangs opende hij op franchise-basis een Monuta-vestiging aan huis in Boxtel. Monuta Uitvaartzorg en -verzekeringen in Boxtel is de aan de Bosscheweg 113.

Jarenlang was Vermeulen werkzaam in de horeca. Dat was ik op een moment zat. Werken in de zorg leek me altijd al leuk, maar om me te laten omscholen, dat vond ik te lang duren. Vermeulen reageerde op een advertentie van Monuta en kon vrijwel meteen beginnen aan de opleiding tot uitvaartondernemer. Zes jaar was hij in dienst van Monuta in verschillende plaatsen.

De wens om een eigen uitvaartbedrijf te beginnen, speelde al langere tijd door mijn hoofd. Voordat ik mijn eigen onderneming startte, had ik alle facetten binnen de uitvaartbranche al doorlopen vertelt hij. De keuze voor het vak komt overigens niet van een vreemde, zijn vader is ook al jaren werkzaam in deze branche. Maar dan wel bij concurrent Dela lacht Vermeulen.

Een uitvaart heeft grote impact op nabestaanden. Door emoties vergeten ze vaak hun persoonlijke wensen en eventuele wensen van de overledene kenbaar te maken. Het is Vermeulens taak juist veel aandacht aan deze wensen te besteden. Een waardig en persoonlijk afscheid helpt vaak bij het rouwproces. Daarom verzorgt Vermeulen maar ongeveer 90 uitvaarten per jaar. Met een begrafenis ben je ruim drie dagen bezig. Daarnaast vind ik het ook belangrijk om nog tijd voor mijn gezin te hebben.

Saai en eng
Dat het werk in de uitvaartbranche saai en eng is, spreekt hij tegen. Hoe gek het ook klinkt, ik heb erg veel plezier in mijn werk. Natuurlijk schrik ik ook als ik iemand met een schotwond moet verzorgen. Maar het moet gebeuren.

Negatieve reacties op zijn beroep krijgt hij ook af en toe. Vragen als ben jij niet te jong om een begrafenis te regelen of waarom kies je eigenlijk voor de uitvaartbranche? worden hem regelmatig gesteld. Iets wat hij niet goed snapt want vroeg of laat krijgt iedereen een keer met de dood te maken. Of een overlijden mij elke keer weer opnieuw aangrijpt? Ja, absoluut. Vooral wanneer het om kleine kinderen gaat. Ik heb zelf een zoontje van 2 jaar. Als een kindje overlijdt, sta ik daar toch lang bij stil.

Wensen
Zelf is Vermeulen ook altijd aanwezig bij de uitvaart die zijn bedrijf regelt. Zijn voorkeur gaat uit naar een traditionele uitvaart, met mannelijke dragers en zwarte of donkerblauwe kleding. Ikzelf ga altijd gekleed in een lang jaquet en bijpassende broek. Met kleding kan ik het traditionele van een begrafenis of crematie uitstralen. Mensen moeten echt het gevoel hebben: Ja, we zijn hier met een uitvaart bezig. Dat draagt ook bij aan de rouwverwerking. Wat ook onder Vermeulens werkzaamheden valt, is nazorg. Maar ik dring het de nabestaanden niet op.Tot ziens valt nogal eens verkeerd, dus zeg ik meestal we zien elkaar nog wel een keer op een terrasje!

Geef een reactie

