‘Het doel is er samen een mooie herinnering van te maken.’

BRUMMEN – Anton Bos (50) uit Brummen noemt zich sinds dit jaar ritueel begeleider.

Wie dit associeert met occulte zaken, opmerkelijke geloofsuitingen en wierookstokjes, die zit op het verkeerde spoor. Ritueel begeleider is een relatief nieuw beroep in de uitvaartwereld.

Bos helpt nabestaanden met het verzorgen van een waardig afscheidsritueel. Die hulp varieert van het spreken tijdens een uitvaart tot het regisseren van een afscheidsbijeenkomst, en van het regelen van een herdenkingsbijeenkomst of tweede afscheid tot het helpen samenstellen van een herinneringsboekje. Wie behoefte heeft aan nazorg en hulp bij het verwerken van het verlies, die kan ook op Bos terugvallen.

Bos: “Ik richt me juist op niet-gelovigen en mensen die hun binding met de kerk hebben verbroken, omdat zij niet bij een kerkgenootschap kunnen aankloppen. Wat ik doe, is een aanvulling op wat een uitvaartonderneming kan bieden. Ik geef persoonlijke aandacht aan nabestaanden. Zij kunnen bij mij hun verhaal doen.”

“Met hen samen bekijk ik hoe we het hele ritueel rond de uitvaart gaan samenstellen. Het doel is er samen een mooie herinnering van te maken. Ik kan de hele bijeenkomst leiden, maar ik kan me ook beperken tot de rol van een soort coach op de achtergrond. Een combinatie is ook mogelijk.”

Anton Bos is sinds dertien jaar huisman en in zijn woonplaats al heel lang actief binnen de katholieke kerk. “Ik heb allerlei vrijwilligerswerk gedaan en leid onder meer avondwakes (een avondwake is een gebedsdienst aan de vooravond van een katholieke uitvaart.).”

In 1997 is Bos tot diaken gewijd, een onbezoldigde functie binnen de kerk. Drie jaar geleden werd Bos gevraagd voor een bezoldigde functie binnen de Wijngaardparochie in Arnhem. Hij heeft daar een diaconie opgezet en een diaconaal centrum met inloophuis.

Bos: “Vorig jaar stopte dit project en werd ik weer werkloos. In verplicht solliciteren had ik niet zoveel trek en binnen de diaconie in Brummen is geen betaalde baan voor me weggelegd.”

“In Apeldoorn ben ik een uitvaartcursus van de Open Universiteit gaan volgen; een heel algemene cursus waarin onder meer de uitvaartrituelen in verschillende culturen aan de orde komen. In de avondwakes ben ik al heel veel verschillende gebruiken en gewoontes tegengekomen.”

Bos besloot vervolgens voor zichzelf te beginnen als ritueel begeleider. Afgelopen februari trad hij voor het eerst als zodanig op. “De overledene had van buiten altijd vrij ruw geleken, maar van binnen was het een heel bijzonder en liefdevol persoon geweest.”

“Met de nabestaanden ben ik gaan kijken hoe we dit konden symboliseren. We kwamen uit op een ruwe steen die van binnen heel mooie kristallen bevatte. Dit heeft zoveel gedaan voor de nabestaanden, dat die steen nu een heel bijzonder plekje bij hen in huis heeft.”

De Brummenaar benadrukt dat hij als ritueel begeleider geen concurrent van de kerk wil zijn op uitvaartgebied. Volgens Bos is het tijdsbeeld zo dat er steeds meer behoefte is aan de specifieke uitvaartbegeleiding die hij en zijn collega’s kunnen bieden.

De ontkerkelijking speelt hierin een belangrijke rol. Bos: “Twintig jaar geleden liepen nog heel veel uitvaarten via de kerk, dat is minder geworden. Niet-gelovigen en oud-kerkgangers zoeken steeds vaker naar vormen om van een uitvaart iets speciaals te maken. Alleen twee stukjes muziek of een vesper uitzoeken, is voor menigeen niet meer voldoende.”

Bos probeert nabestaanden, zo zegt hij, te stimuleren tot een samenspel. Hij roept hen op zelf met ideeën te komen. “Ook al gaat het maar om iets eenvoudigs als het aansteken van een kaarsje, het neerleggen van bloemen of een tekening. Mijn streven is er een zo’n persoonlijk mogelijk geheel van te maken waarin de nabestaanden zoveel mogelijk een eigen rol hebben.”

Wie meer wil weten over Anton Bos en zijn werk als ritueel begeleider, die kan hem bereiken op tel. 0575 564676 of 06 44902208.

Geef een reactie

