Juridisch Advies: Uitstrooien van de crematie-as

Vraag: Moet asverstrooiing door medewerker crematorium?
Dag heer / dame,
Mijn papa is recent overleden. We hebben bericht gehad van het crematorium over `wat te doen met de as`. Volgens papa`s wens willen wij de as verstrooiing op de plaats waar zij elkaar ontmoet hebben. Volgens de brief van het crematorium hebben we hier toestemming voor nodig. Dat begrijp ik. Maar tevens wordt vermeld dat zij (medewerker crematorium) de as gaat verstrooien. Dat is niet onze wens. Papa`s wens is dat ik de as verstrooi. Mag dat?
alvast hartelijk dank voor uw reactie,
met hartelijke groet
I. X.
en hier staat ook meteen het antwoord !

2 Reacties

  1. Door de verstoorde relatie met mijn moeder, geeft zij geen toestemming dat mijn zus en ik as krijgen van mijn vader.
    Mijn vader wordt uitgestrooid op een plaats welke wij niet krijgen te horen. Hebben wij als kind geen enkel recht meer?

  2. Geachte Winters.

    Het is zo ( wettelijk ) dat hij of zij die opdracht tot de uitvaart geeft, ook bepaald wat er met de as gebeurt. Hij of zij MOET dan wel rekening houden met de wensen van de overledene.

    Stel UW broer wil Uw overleden moeder cremeren terwijl U kunt aantonen dat moeders begraven wilde worden, dan zal desnoods de rechter bepalen dat er begraven word.

    Als Uw moeder de as van Uw vader bij haar in de tuin wil verstrooien dan kan ze dat dus gerust doen.

    Er is na de crematieplechtigheid bewust gekozen voor een maand verplichtte bewaartijd van de asbus. Zodoende kunt U desnoods aan de rechter vragen of U als kinderen een deel van de as mag hebben.

    Indien U verder vragen heeft , graag rechtstreeks de vraag stellen via: info@uitvaartvoorlichting.nl

Geef een reactie

