Vraag: Cremeren opgegraven lichaam

Bij de juridische rubriek van uitvaart.nl

stond dit Juridisch advies;

Geachte heer van der Putten,
Mijn vraag is de volgende:
Enige maanden geleden werd mij verzocht toestemming te geven een twee jaar daarvoor begraven lichaam op te graven opdat dit alsnog gecremeerd kan worden.
De reden van dit verzoek was dat de rechthebbende (moeder) haar zoon permanent bij zich wilde hebben en het lichaam wilde afschermen voor de boze buitenwereld
(gescheiden vader, overige familie, etc.)
Ik heb aangegeven hier geen voorstander te zijn en aan de burgemeester hierover negatief te zullen adviseren, daarbij mij beroepend op o.a. de niet verstreken grafrusttermijn.
De advokaat van de rechthebbende wees mij erop dat dit alleen van toepassing is op een grafruiming. Uw artikel in het blad De Begraafplaats bevestigde dat.
Hoe moet ik nu een opgraving/crematie zien? Het is geen echte herbegraving, maar ook geen ruiming.
De hele aktie zal ongetwijfeld veel onnodige emotie opleveren voor de rouwende nabestaanden. En het antwoord staat hier

Geef een reactie

