Acteur naar rechter om graf

Gepubliceerd op 13 september 2007, 15:25
Laatst bijgewerkt op 20 september 2007, 13:53

Acteur Jules Rooyaards en de stichting Altvoorde slepen de gemeente Den Haag voor de rechter over de grafrechten van de Haagse dichter Martinus Nijhoff.

Zij willen het graf, dat door vandalisme zwaar beschadigd is, graag laten opknappen met behulp van sponsoren.

Nijhoff ligt samen met de Haagse actrice Georgette Hagedoorn, zijn tweede echtgenote, begraven op de gemeentelijke begraafplaats Westduin.

Tot op heden was Jules Rooyaards, zoon van Hagedoorn en stiefzoon van Nijhoff, verantwoordelijk voor de grafrechten. Hij wil ze echter overdragen aan de stichting Altvoorde. “Zij kunnen als stichting sponsoren zoeken die graag iets doen om dit graf van Nederlandse cultuurdragers aan te pakken. Ik als privépersoon kan dat niet”, legt de 72-jarige Rooyaards uit. “Ik doe dit uit liefde voor mijn moeder. Zij zou het fantastisch vinden als het graf een echte mooie trekpleister wordt.”

De dichter ligt er sinds 1953 begraven, maar sindsdien is het graf al regelmatig vernield. “Zo is het bronzen beeldje dat mijn moeder ooit samen met Nijhoff kocht eraf gesloopt. Maar het is wel vaker raak. Ik kan dat niet iedere keer weer opknappen met het risico dat het weer wordt gesloopt.”

De gemeente Den Haag weigert echter de overdracht van de grafrechten van Jules Rooyaards aan de stichting te registreren. “We gaan dat nu proberen via de rechter af te dwingen. Den Haag is de enige gemeente in het land die hier moeilijk over doet”, legt voorzitter Bouke Jagt uit.

De rechtszaak dient 18 september. “Ik ben er echt zenuwachtig van. Ik speel nog liever Hamlet in een vol Carré dan dat ik naar de rechtbank ga “, zegt Rooyaards. Bronvermelding + Reactie’s

Op 20 September kwam de volgende aanvulling !

Geef een reactie

