Tros Radar over Yarden

Gepubliceerd op 17 september 2007, 07:30
Laatst bijgewerkt op 17september 2007, 12:27

Het consumentenprogramma Tros Radar besteedt in de uitzending van maandag 17 september aandacht aan de ontwikkelingen rond de Yarden uitvaartverzekering.

Klachtenstroom
Na de poliswijziging in januari ontstond er een stroom aan klachten van Yarden verzekerden. Veel van de klachten werden geuit op het verzekeringsforum van Radar. Vorige week liet Yarden na een advies van de Ombudsman Financiële Dienstverlening weten dat verzekerden Yarden de oude voorwaarden willen handhaven, als ze dat wensen. In de uitzending van maandag stelt Radar de vraag of deze oplossing voldoende is.


Beter geïnformeerd
Vorige week ondervroeg Radar ook het testpanel over uitvaartverzekeringen. Het Radar Testpanel is het grootste online consumentenpanel van Nederland. Driekwart van de 25.000 mensen die de enquête invulden weet waarvoor zij verzekerd zijn. Een kwart heeft dus geen idee. Op de vraag waarom zij dit niet weten geeft 85% aan dat zij hier niet mee bezig zijn en 15% zegt onvoldoende te zijn geïnformeerd door de verzekeraar.

Overigens geeft 54% van de testpanelleden aan beter geïnformeerd te willen worden over hun uitvaartverzekering over de inhoud en eventuele veranderingen van de polis.

Tros Radar
Maandag 20.30- 21.00 uur
Nederland 1

6 Reacties

  1. Ik heb begrepen dat u een standaardbrief aan Yarden hebt ontworpen om op de oude voorwaarden verzekerd te blijven, ofschoon ik geen flauw idee heb, waarvoor ik eigenlijk verzekerd ben. Ik heb Yarden ook niet zelf uitgekozen, maar ben daar door mijn vroegere verzekering gedumpt. Indertijd ( en dat was nog vóór wij naar Oostenrijk vertrokken) heb ik vijf jaar geleden eens aan een vertegenwoordiger van Yarden, die bij mij thuis kwam gevraagd waarvoor ik eigenlijk verzekerd was. Daarop zou toen door de firma worden gereageerd, maar dat is nooit gebeurd! We wonen nu – zoals gezegd – in Oostenrijk en ik weet niet eens wat er na overlijden aan de nabestaanden wordt vergoed. Anyway, wilt u ons die standaardbrief mailen? Bij voorbaat dank.
    MvrGR..
    A.Th.van Dijk

  2. Ik probeer om de standaard brief over de yarden uitvaartverzekering te down-loden, maar krijg een melding dat ik eerst een flash player bestand moet instaleren, maar mijn computer loopt er op vast.
    Wilt u mij de standaard Yarden brief a.u.b. mailen? Of wie plaatst de standaard tekst s.v.p. even hier zodat deze door meerdere personen is over te nemen ?
    Bij voorbaat mijn hartelijke danken met vr.groet

    A. Kerkhof

  3. Hier teksvoorbeeld voor een bezwaarbrief :

    Hier alvast een voorbeeld brief……..

    Geachte ………….

    Opdatum sluit ik met uw maatschappij een Uitvaartverzekering af met als polis nr. xxxxxxx
    Op grond van de bijzondere voorwaarden, die mij duidelijk schriftelijk worden getoond besluit ik deze overeenkomst goed te keuren en betaal u de afgesproken premie
    van €. xxxx.xx

    U geeft mij door deze overeenkomst de zekerheid mijn uitvaart te verzorgen en de diensten en goederen te betalen zoals die in een specificatie en bijzondere voorwaarden zijn vastgelegd.

    Groot is mijn verbazing, dat U éénzijdig zonder mij daar vooraf in te kennen, overgaat deze overeenkomst te veranderen in een geheel andere vorm en overeenkomst, de welke mijn goedkeuring niet heeft.
    U gaat een verzekering met een uitkering in natura omzetten in een verzekering met een kapitaal uitkering en dat doet u met verkeerde motieven.
    In uw schrijven van 22 april 2007 wordt gesuggereerd, dat in de praktijk steeds meer behoefte is aan flexibiliteit en
    daarom past u de polis aan.
    Opgemerkt ; deze flexibiliteit was er altijd al.

    Ik ben tevreden met de situatie zoals die was en is omschreven in de polis met nr.xxxxxxx.
    Ik zie mij dan ook genoodzaakt u dringend te verzoeken de eerder afgesloten verzekering en de voor mij goede voorwaarden niet te vervangen voor één zoals die wordt voorgesteld in uw schrijven van 22 april 2007.

    Uit de algemene voorwaarden (polis nr.xxxxxxx) Artikel 4, blijkt niet, dat er enige reden aanwezig is, de polis om te zetten of op enige wijze te beëindigen.

    Voor de goede orde krijgt u met dit schrijven van mij een afschrift van deze algemene voorwaarden en ook een afschrift van de bijzondere voorwaarden.

    Om er zeker van te zijn, dat u aan mijn verzoeken gehoor geeft, verwacht ik van u een zéér snelle reactie en een schriftelijke bevestiging van dit schrijven en de garantie, dat er géén verandering in onze eerdere overeengekomen afspraken, gevat in polismantel nr.xxxxxxx , wordt toegepast.

  4. Luiten -Ossel
    Yarden gaat over lijken danwel babylijkjes.Per 9Januari 2009 zijn we ons gaan verzekeren bij Yarden Almere uitvaartverzekering(voorlopige dekking)voor een bedrag van 10.000 euro inclusief onze kinderen.Toen op 27 Januari 2009 onze lieve Desteny is overleden nam ik contact op met Yarden.Frank vd Kolk (uitvaartverzorger)van rayonkantoor Hengelo kwam een dag later langs met zijn laptopje hij bleef zelfs 2 uur alles was goed geregeld zei die toen hij wegging.De volgende dag belde hij om te zeggen dat het niet doorging we waren niet verzekerd volgens Yarden(wel raar want het maandbedrag was al afgeboekt door hun) en moesten maar even 8600 euro vooruit betalen om alsnog een waardige uitvaart voor onze lieve Desteny te krijgen.We gingen door een hel en wisten het even niet meer.Maar gelukkig bestaan er nog betrouwbare en lieve mensen op de wereld die voor alles gezorgd hebben.Toen alles voorbij was en Yarden wist dat ze al begraven was buiten hun om (hoe kan het ook anders ze wilden niet helpen alleen met vooruitbetaling)kwamen ze in 1 keer met de mededeling dat alles op een fout berust was we waren namelijk wel verzekerd per 9 Januari 2009.Dat wisten ze voor de begrafenis ook wel maar ze houden liever de hand op de knip zelfs als er een kindje begraven moet worden.schande schande schande!!!We gaan nu alle media aanschrijven mailen over deze schandelijke behandeling van Yarden,mensen moeten worden gewaarschuwd voor hun dubieuze praktijken das ons goed recht!!!

  5. 05-03-09

    Yarden is ons zeer erkentelijk geweest,door toch het hele verzekerde bedrag uit te keren.Vandaag was de hr.W Plaggenborg bij ons de regiomanager.Hebben een goed en warmhartig gesprek met deze man gehad.We kunnen op dit moment alleen maar waardering uitspreken voor Yarden want wat ze nu voor ons hebben gedaan overtreft alles!Bedankt!!!

  6. Mijne Heren,

    Mijn vrouw was eerst verzekerd via NUVA UItvaartzorg te Meppel. Dit bedrijf werd overgenomen of in naam gewijzigd in YARDEN. De polis van NUVA was klaar en duidelijk met correct alles gespecifiteerd wat verzorgd en vergoed werd, kist, steen, porto, brieven, opbaring, volgauto’s enz. enz. Echter op de polis van YARDEN staat heel summier “Verzekeraar vergoed de kosten van de uitvaart tot maximaal het verzekerde bedrag” Daar kun je alle kanten mee uit! Er wordt geen geld uitgekeerd, alleen de kosten worden in natura door hen aan anderen zoals begrafenisondernemer, gemeente, steenhouwer, enz vergoed. Maar wat die kosten inhouden daar heeft de verzekerde geen zicht op noch weet hij van te voren WAT wordt vergoed. De kist? Volgauto’s? Grafrechten? Grafsteen? Op bestaande steen nieuwe naam zetten? Hoe dan ook het is niet open en duidelijke taal. Daar zou ik graag als verzekerde vooraf van in kennis gesteld willen worden..

    Th.H.Baalman Kortenhoef

Geef een reactie

