Grafsteen koop je ook via internet !

Gepubliceerd op 08 Oktober 2007, 20:35
Laatst bijgewerkt op 09 Oktober 2007, 05:23

“Ik moet zeggen: ik sta er zelf ook van te kijken. Ik verkoop meer grafstenen via internet dan ik had gedacht.” Michiel van Ommen, eigenaar van steenhouwerij Het Ambacht in Dronten is wellicht de enige in Nederland die via internet grafstenen verkoopt.


De Kampenaar is het vak van steenhouwer met de paplepel bijgebracht. Ook zijn vader was een bekende steenhouwer. “Drie jaar geleden kreeg ik een hartinfarct, dat heeft mijn leven en dat van mijn gezin wel even op de kop gezet”, vertelt Van Ommen. “Na verloop van tijd ging het gelukkig weer een stuk beter en ging ik nadenken over wat voor werk ik wilde doen. Steenhouwer was het meest voor de hand liggend en ik ben in Dronten terecht gekomen.”

Van Ommen dacht na over een nieuwe benadering van de markt, hoe haaks dat ook lijkt te staan op het meest voorkomende werk van een steenhouwer, het verkopen van grafstenen. “Internet staat natuurlijk ook bekend om z’n impulsaankopen. Dat geldt natuurlijk niet voor een grafsteen. Het bijzondere van mijn benadering is dat een bezoeker op de website alle informatie krijgt die nodig is. Niet alleen over het product, maar ook de prijs en wat allemaal wel en niet bij de prijs is inbegrepen. En dat is in mijn sector ongebruikelijk.”

Van Ommen kan ook wel uitleggen waarom. Uitvaarten zijn big business. “Veel begrafenisondernemers krijgen provisie over bijna alles wat ze binnen hun werk doen. Het drukwerk, de koffie, nou noem maar op. En dus ook over de verkoop van een grafsteen. En dat gaat soms heel ver. Ik kreeg eens een begrafenisondernemer aan de lijn die zei dat hij iemands uitvaart had verzorgd, waar ik de grafsteen ook aan had geleverd. Het was uiteraard de bedoeling dat ik een provisie zou gaan betalen aan de begrafenisondernemer. Daar ga ik dan niet op in.”

“Door zelf de prijzen op internet te zetten weet een klant niet alleen precies waar die aan toe is, het is ook een stuk transparantie die je geeft. De prijs is gewoon de prijs voor het product, daar hoeft verder niemand nog provisie van te hebben. Dat werkt ook concurrerend.” Vaak is het bezoek aan de website van Het Ambacht voor klanten een eerste indruk die ze krijgen over grafstenen en prijzen. En dat is belangrijk, want het kopen van een grafsteen is geen dagelijkse bezigheid voor nabestaanden. Vaak volgt een kennismaking in de showroom, maar ook kan een ontwerp via het internet worden gemaakt. Soms wordt de steen ook echt alleen via de website besteld. “Het gebeurt nog wel eens dat een executeur-testamentair voor een onbekend familielid gewoon via de website aankoopt. Dat is dan soms de makkelijkste weg.”

Wie meer wil weten zie ook eens in de website !


Geef een reactie

