Een kist beschilderen is voor Renate doodgewoon

Gepubliceerd op 22 Oktober 2007, 11:50
Laatst bijgewerkt op 22 Oktober 2007, 12:33

Hengelose naar finale voor de jaarlijkse Funeral Awards.

Een grafkist of urn beschilderen? As van een overledene verwerken in de verf van een portret? Voor Renate Rolefes uit Hengelo is dat heel gewoon. Haar onderneming heet dan ook Doodgewone Zaak.

Ze is onlangs op een soort uitvaartbeurs in het crematorium Twente in Usselo uitverkoren om zaterdag 27 oktober naar de finale in België te gaan voor de jaarlijkse Funeral Awards. Het zou een mooie opsteker zijn voor haar bedrijf waarmee ze in juli van dit jaar begon.

Het idee voor een onderneming in het persoonlijk maken van een uitvaart door urnen of kisten te beschilderen, stamt al van drie jaar geleden. Toen overleed haar vader en Renate beschilderde de kist met persoonlijke motieven. “Dat heeft me goed geholpen om de rouw te verwerken. Ik dacht: wat voor mij geldt, geldt ook voor anderen. Ik kreeg ook heel positieve reacties. Toen ontstond bij mij het idee om het beschilderen voor mijn beroep te doen.”

Door persoonlijke omstandigheden kwam het er niet direct van om de woorden in daden om te zetten. Maar het plan bleef hangen. Op haar werkplek voelde ze zich op een gegeven moment niet meer senang en ze besloot het roer om te gooien. “Ik vertelde het plan aan mijn zus en die zei meteen: ‘Dat moet je doen. Dat is echt iets voor jou’.”

De eerste opdrachten heeft ze inmiddels achter de rug. Meestal wordt met nabestaanden bepaald op welke manier de overledene het best kan worden herdacht. Soms zijn het ook mensen die weten dat ze gaan sterven en hun eigen uitvaart regelen.

“Er kwam iemand bij mij die eigenlijk in zijn Volkswagen Kever begraven wilde worden. Maar ja, dat mocht natuurlijk niet. Toen kwam hij met het idee bij mij om de kist als een VW Kever te beschilderen. Dat heb ik gedaan en het resultaat was mooi.”

Rolefes heeft geen enkele moeite met de dood. “Van kindsaf aan heeft de dood me al geïnteresseerd. Ik vind het heel gewoon en dat helpt natuurlijk wel als je dit werk doet. Ik ontvang mensen in mijn atelier of ga bij ze op bezoek. Daarna is het meestal flink doorwerken, want veel tijd om je werk af te maken is er niet. Het is voor mij belangrijk dat de familie met het eindresultaat tevreden is. Tot nu toe is dat nog steeds gelukt.”
Bronvermelding + Reactie’s


Geef een reactie

