Geen prijzen, maar toch een goed gevoel

Gepubliceerd op 29 Oktober 2007, 21:28
Laatst bijgewerkt op 29 Oktober 2007, 21:28

AARSCHOT – Het Crematorium Bergen op Zoom is zaterdag in het Belgische Aarschot tijdens de International Funeral Awards de algehele winnaar geworden. De openluchtaula in een urnenpark kreeg de meeste handen op elkaar.

De wedstrijd vindt plaats in België, Nederland en Duitsland. In elk van de drie landen kunnen mensen uit de uitvaartbranche meedoen.

Zaterdag waren ook Alexandra Markusse uit Goes en Sjaak van de Walle uit Kapelle naar Aarschot getogen. Ontwerpster en uitvaartondernemer Markusse toonde de M-bracelet, een rouwarmband die ‘verdriet draagbaar en zichtbaar maakt’. De jury vond dat het rouwjuweel goed was voor een tweede plaats in de categorie professionele toeleveranciers. Maar omdat ook de deelnemers punten aan elkaar mochten geven, belandde Markusse net naast het ereschavot.

“Omdat ik nominaties had gekregen voor Nederland, België en Duitsland, ontving ik wel drie gouden medailles. Ja, dat klinkt vreemd met een vierde plaats. Ik ben wel trots op het resultaat en heb er goede contacten en wellicht opdrachten aan overgehouden.”

Gedenksteenstylist Van de Walle uit Kapelle liet in Aarschot een zogeheten ‘familie-urn’ zien: een donkere zuil waar een oranje urn omheen slingert. Maar ‘Ashes tot ashes’, zoals het ontwerp heet, bleef buiten de prijzen.

“Ik heb me wel enigszins verbaasd over sommige inzendingen, zoals een Chinese rouwballon die in de prijzen viel. Die dingen kun je gewoon bestellen in China. Tja, en mijn ontwerp moest het ook opnemen tegen een operazangeres die op begrafenissen zingt. Dat laat zich wel moeilijk met elkaar vergelijken.”

Toch heeft Van de Walle er opdrachten en contacten aan overgehouden. Zijn plan om naar België te verhuizen, heroverweegt hij nu. “Ik wilde de Belgische markt verkennen en me er eventueel vestigen, maar crematie ligt toch moeilijk in België. Het land is op dit punt nogal conservatief.”

De Zeeuwse deelnemers aan de International Funeral Awards in België vielen buiten de prijzen. Algemeen winnaar werd het Crematorium Bergen op Zoom.

Bronvermelding:

Geef een reactie

