‘De ouwe zure is gefloept’

Gepubliceerd op 31 Oktober 2007, 21:48
Laatst bijgewerkt op 01 N0vember 2007, 12:56

KATWIJK AAN ZEE – Over de doden niets dan goeds, zo luidt het spreekwoord. Predikant Barend Weegink uit Katwijk aan Zee ontdekte echter dat in overlijdensadvertenties heel wat keren niet wordt verzwegen dat de dode ook zijn slechte eigenschappen had.

‘De ouwe zure is gefloept’, zo staat in een advertentie te lezen. Een andere nabestaande verzucht dat zijn of haar leven pas begint, nu papa dood is. Schrijnend is ook de advertentie waarin staat dat kinderen uit de krant hebben moeten vernemen dat hun vader is gestorven.

Weegink spaart zulke advertenties. Hij heeft er inmiddels tegen de 2000. In het boekje Einde oefening, de boodschap van de rouwadvertentie geeft hij citaten uit advertenties. Hij toont aan dat droeve teksten niet altijd overheersen. Soms hebben de nabestaanden zich van humor bediend om hun verdriet te verwerken. Zoals N. altijd zei: „Blijf optimist tot in de kist”, luidt een van de teksten die de predikant heeft gevonden. „We komen allemaal aan de beurt, maar jij bent echt voorgedrongen”, schrijven andere nabestaanden.

Talloos zijn de verwijzingen naar het beroep van de overledene in de advertenties. „Niet lullen, maar poetsen”, krijgt een tandtechnicus mee. Van een chirurg wordt gezegd dat hij nu ook zelf orgaandonor is. Voor fijnproevers lijkt de Franse tekst bestemd waarmee een internist wordt herdacht: Guérir: parfois, soulager: souvent, consoler: toujours (genezen: soms, verzachten: dikwijls, troosten: altijd). Een dierenarts is onverwacht naar de eeuwige jachtvelden vertrokken.

Advertenties met sprekende doden komen volgens Weegink steeds vaker voor. Hij vond het heel macaber dat in een overlijdensbericht achter meer dan de helft van de opstellers een kruisje stond. Absurd is naar de mening van de predikant de advertentie die door uitsluitend doden was opgesteld. Alsof zij via een e-mail vanuit het hiernamaals de tekst hadden doorgegeven.

De advertenties worden steeds persoonlijker, schrijft Weegink. De nabestaanden denken steeds minder van God uit en steeds meer vanuit de mens. Een tekst als: „Heden heeft het de Heere behaagd, in de hope des Eeuwigen Levens, tot zich te nemen…” wordt zeldzaam en is vervangen door zinnen als: „Wij zijn op weg. U bent de eindbestemming”, of „We geloven dat de dood het laatste woord niet heeft”.

Overigens komt vooral in advertenties waarin God wordt aangehaald, nogal eens onbedoelde humor voor. „Na een heupoperatie nam de Heer tot Zich”, zo valt in een rouwbericht te lezen. Ook wordt aan het Opperwezen een „liefdevolle verzorging in huize Avondrood” toegeschreven.

Bronvermelding :

De verzamelende dominee is ook bekend bij google :


Persbericht -1-11-2007

Wij vestigen uw aandacht op het verschijnen van een opvallende uitgave:

Einde oefening

De boodschap van de rouwadvertentie

auteur: Barend Weegink, predikant te Katwijk

Unieke en veelkleurige verzameling van overlijdensadvertenties die laat zien hoe wij herinnerd willen worden. Ook een heel mooi geschenkboek.

In een overlijdensadvertentie van een tachtigjarige wordt nog verwezen naar de functie die hij ooit bekleedde. De beroepsuitoefening heeft een creatieve invloed tot op de laatste snik. Werk wordt verbonden met identiteit: met wie je bent, wat je gave is en hoe anderen naar jou en jouw rol hebben gekeken. Dat is één van de bevindingen uit dit boek met een opvallende selectie van teksten uit rouwadvertenties over een periode van zo’n vijftien jaar.

Maar niet alleen het werkende leven vindt zijn weerklank in overlijdensberichten. Ook karaktereigenschappen worden verwerkt, of hoe men bij leven tegen de dood aankeek. Wat laten Nederlanders na aan geestelijk bezinksel? Hoe willen zij herinnerd worden, of hoe willen hun naasten dat de overledene voortleeft in de herinnering? Het is niet allemaal even verwachtingsvol wat de overlijdensadvertentie biedt. De lezer van deze annonces krijgt allerlei signalen, aanwijzingen, wensen en vaststellingen aangereikt. In hun verscheidenheid geven ze een boeiend beeld van hoe wij in Nederland aan het einde van een leven de balans opmaken.

prijs: € 12,90

ISBN: 978 90 211 4172 5

omvang: 112 pagina’s

uitvoering: paperback

Het boek is verkrijgbaar via elke boekhandel én direct via onze website (www.uitgeverijmeinema.nl).

Wilt u het boek inzetten als relatiegeschenk? Mail naar vangorsel@boekencentrum.nl en vraag naar onze interessante leveringscondities.

Met vriendelijke groet,

Uitgeverij Meinema

Jako van Gorsel

Marketing coördinator

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers liken dit: