Rechtszaak om as vermoorde peuter

Gepubliceerd op 16 November 2007, 21:13
Laatst bijgewerkt 16 November 2007, 21:13

HEERLEN – De moord op de tweejarige Limburgse peuter Rachael, nu ruim een jaar geleden, dreigt uit te lopen op een nieuw drama. Een urn met de as van de door haar moeder vermoorde Rachael wordt inzet van een rechtszaak.

De vader van de gewurgde peuter, politieagent Patrick Kamzol, doet al maanden verwoede pogingen de as van zijn dochtertje mee te krijgen uit het crematorium. De directie weigert medewerking omdat de moeder, eveneens een agente van de politieregio Limburg-Zuid, geen toestemming geeft.

“Ik word er stapelgek van”, zegt Patrick Kamzol, die uit pure wanhoop nu een advocaat heeft ingeschakeld. “De rechtbank heeft mijn ex-vrouw ontoerekeningsvatbaar verklaard en laten opsluiten in een kliniek. Ze blijft volhouden dat ik de overblijfselen van ons dochtertje niet in handen mag krijgen. En dat terwijl ík nota bene de crematiekosten heb betaald.”

Volgens Kamzol heeft hij de afgelopen maanden talloze malen geprobeerd de as van zijn dochtertje mee te krijgen. “Ik wil haar thuis hebben. Haar speel- en slaapkamer heb ik volledig intact gelaten en ik wil de urn daar plaatsen. Rachael hoort thuis waar ze gelukkig was en niet in zo’n koud, kil crematorium.” Rachael werd vorig jaar door haar moeder, die met grote psychische problemen kampte, meegenomen naar een familielid in Duitsland. Hoewel Patrick Kamzol direct alarm sloeg bij hulpverleningsinstanties, werd door hen geen actie ondernomen. In een vlaag van verstandsverbijstering wurgde de moeder haar dochtertje. “Ik wilde ten koste van alles voorkomen dat we in de rechtszaal ruzie moeten maken over de as van ons dochtertje”, aldus Patrick Kamzol. “Maar ik houd dit niet langer vol. Het is dieptreurig dat dit nodig is.”

Volgens het crematorium in Heerlen is er geen andere mogelijkheid de urn in de kluis te houden, tot beide ouders overeenstemming hebben bereikt. De advocaat van Patrick Kamzol, Bjorn Hocks, vreest dat een gang naar de rechter nog de enige mogelijkheid is. De advocaat van de moeder van Rachael was, ook na meerdere pogingen, niet voor commentaar bereikbaar. Bronvermelding :

Geef een reactie

