Aandacht voor verdriet

Gepubliceerd op 07 December 2007 , 10:18
Laatst bijgewerkt 07 December 2007 , 10:18

Het Humanistisch Verbond levert voor uitvaarten mensen die een toespraak kunnen houden.

Voor die families waar een dominee of een priester niet vanzelfsprekend is. En voor families die niet zelf kunnen of willen spreken op de begrafenis van hun naaste. Jos van Dijk is sinds vijf jaar humanistisch uitvaartbegeleider in de regio Drenthe, NW Overijssel en Flevoland. Samen met haar 31 collega’s spreekt ze bij uitvaarten.

“Mijn broer overleed op zijn 26e. Mijn familie heeft een gereformeerde achtergrond en zo was die uitvaart ook ingericht. Daar was geen aandacht voor ons verdriet en al helemaal niet voor de persoon die mijn broer was. Juist dat heb ik gemist. Nu ik zelf uitvaartbegeleider ben, is dat eigenlijk altijd mijn hoogste doel: dat de mensen bij het afscheid het gevoel hebben dat ik hun naaste goed heb neergezet. Het grootste compliment vind ik altijd als mensen na afloop zeggen: ‘Het was ‘m precies!’ Je komt soms in complexe situaties terecht. Kinderen in een gezin kunnen bijvoorbeeld een heel verschillend beeld hebben van hun overleden vader. Aan die verschillende verhalen moet je recht doen.”

“Ik ben in de afgelopen jaren steeds prekeriger geworden, ik heb het toch met de paplepel mee gekregen. Maar ik heb er geen God bij nodig. Ik geloof in de kracht van mensen. En in de verantwoordelijkheid van mensen: je moet zelf gaan staan voor wat je doet.”

“De hoeveelheid uitvaarten waar wij voor gevraagd worden, neemt af. Dat komt volgens mij omdat er in de kerken meer ruimte is gekomen voor het persoonlijke verhaal. En er is een trend dat veel meer mensen nu zelf een invulling geven aan het afscheid.”

Geef een reactie

