‘Ik wil een vijver op mijn buik’

Gepubliceerd op 29 December 2007 , 12:50
Laatst bijgewerkt 29 December 2007 , 12:50

„Ik ga dood. Dus daarom kom ik hier een grafsteen uitzoeken”, zegt de 33-jarige Emmy. Ze heeft borstkanker en weet dat ze niet meer beter wordt. Het BNN-programma Over Mijn Lijk volgt haar en nog vier andere jonge mensen met een ongeneeslijke ziekte. De zevendelige serie is vanaf 6 januari te zien.

Patrick Lodiers trok een jaar lang op met Margreet, Gwendo, Karina, Patrick en Emmy. Hij ging met ze mee naar het ziekenhuis, naar een pruikenwinkel maar ook bij de dagelijkse dingen was hij betrokken. Een van de vijf deelnemers kan de serie niet meer meemaken, Patrick overleed vorige maand.

Margreet is erg te spreken over de reeks. „Ik vind het mooi om een document voor mijn zoontje achter te laten. De manier waarop het wordt gebracht, vind ik erg goed. Je mag tranen zien, maar het moet zeker niet sentimenteel worden. En dat hebben ze goed gedaan.”

Patricks vrouw Quinta wilde eerst niet meedoen aan Over Mijn Lijk, maar is nu blij dat ze is overgehaald. „In het begin vond ik de camera’s vreselijk, maar na een tijdje merk je die niet meer.”

De confronterende serie toont de harde werkelijkheid van mensen die weten dat ze spoedig doodgaan. Zo is te zien dat kunstenaar Patrick zijn eigen grafkist beschildert en Emmy een graf uitzoekt. „Ik wil een vijver op mijn buik.” Maar er wordt ook veel gelachen en de deelnemers doen mooie dingen met hun familie zolang het nog kan.

In 2006 zond BNN ook Over Mijn Lijk uit, maar Lodiers spreekt nadrukkelijk niet van een „tweede serie”. „Het zijn allemaal nieuwe mensen die mee hebben gewerkt, dus je kunt het geen vervolg noemen.” Van de eerste serie leeft nog maar één persoon en zijn er vier overleden. „Ik ben heel naïef de eerste serie ingestapt. Dat er vier mensen zijn overleden was heel zwaar, want ze waren me allemaal heel dierbaar geworden. Daarom heb ik geprobeerd deze keer meer afstand te bewaren. Maar dat is natuurlijk gigantisch mislukt.”

Veel mensen hebben volgens de presentator kracht geput uit de serie, dus daarom heeft hij wel besloten een nieuwe reeks te maken. „Er zijn nog zoveel verhalen te vertellen.” Een derde, nieuwe serie hoeven de kijkers overigens niet te verwachten. „Ik doe dit nooit meer”, zegt Lodiers stellig.

Geef een reactie

