Internetondernemers ontdekken de begrafenis

Gepubliceerd op 09 – 01 – 2008 05:10
Laatst bijgewerkt 09 – 01 – 2008 05:10

Digitaal leven na de dood is eerder over gemeld door mij !


Virtuele herdenkingsplaatsen, een digitale kluis die pas na de dood opengaat of een Hyves voor overledenen. Het zijn initiatieven van internetondernemers die brood zien in de dood.

Op Watikjenogwildevertellen.nl kunnen levenden informatie zetten die kort na hun overlijden wordt verstuurd naar familie en vrienden. De site bestaat nu precies een jaar en is vooral populair onder dertigers en veertigers, vertelt oprichter Peet Hofmans. Duizend mensen hebben zich tot nu toe ingeschreven.

Maar Hofmans verwacht een flinke groei dit jaar. Het eerste jaar is gratis. Daarna gaat het kluisje met geheime informatie alleen nog tegen betaling van het slot. Leden geven bij inschrijving de naam van hun huisarts of verzekeraar door. Deze sturen kort na het overlijden de informatie uit de kluis op naar e-mailadressen die de overledene heeft doorgegeven.

Deze website past in het huidige tijdsbeeld waarin de dood digitaliseert. Net als Hyves, dat onbedoeld een herdenkingssite voor overledenen is geworden. Op de site staan veel profielen van overleden leden, die zijn uitgegroeid tot online herdenkingsplaatsen. De in juni in Uruzgan om het leven gekomen militair Timo Smeehuijzen is een van de meest prominente overleden Hyvers. Zijn profiel is meer dan tweehonderdduizend keer bezocht. Nog steeds stromen de berichten binnen van vrienden en onbekenden.

‘We krijgen elke dag wel een telefoontje van familie van een overleden Hyves-lid’, zegt oprichter Raymond Spanjar van Hyves, dat nu iets meer dan vijf miljoen leden heeft. In ongeveer de helft van de gevallen wil de familie dat een profiel verdwijnt.

Hyves is niet geschikt als herdenkingsplek, vond de Nederlandse ondernemer Richard Derks. Hij startte samen met een partner de site Respectance.com. Een soort Hyves voor overledenen. Investeerders stopten anderhalf miljoen euro in de site. Sites als Hyves bieden niet waar rouwenden om vragen, vindt Derks. ‘Onze site gaat niet over de doden, maar over de nabestaanden. Zij kunnen herinneringen met elkaar uitwisselen’. Respectance.com verdient aan advertenties en inschrijfgeld.

Laten de traditionele ‘ondernemers in de dood’ zich digitaal de kaas van het brood eten? Nee, vindt Johan Hoekman van de Nederlandse Unie van Erkende Uitvaartondernemingen. Hij geeft een voorbeeld. ‘Het is mogelijk om op afstand een crematiedienst bij te wonen via een webcam. Dat is handig voor mensen die slecht ter been zijn of om een andere reden niet aanwezig kunnen zijn’. Begrafenisondernemers zullen volgens hem niet snel overbodig worden, omdat ondernemers nodig zijn om mensen te adviseren in een emotionele periode.

Peet Hofmans van Watikjenogwildevertellen vindt dat de ondernemers uit angst slecht omgaan met virtuele ontwikkelingen. ‘Begrafenisondernemers krijgen een steeds kleinere rol. Mensen bestellen drukwerk online, laten een website maken en bestellen straks ook een kist online. En bij het maken van een afspraak met een begraafplaats, heb je ook niet per se een ondernemer nodig’. Hofmans: ‘De ondernemers zijn bang dat ze straks overbodig zijn’.

De dood gaat steeds digitaler. En met het digitale spoor dat we op websites, profielen en discussiefora achterlaten, worden we zelfs een beetje onsterfelijk. Maar het begraven of cremeren van een lichaam, is iets dat altijd in de echte wereld moet blijven gebeuren. Of is het crematorium voor avatars in Second Life een voorbode van wat gaat komen?

Bronvermelding :

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers op de volgende wijze: