CULEMBORG – Uitvaartleider Bert Streef met pensioen

Gepubliceerd op 18 – 01 – 2008 – 19:20
Laatst bijgewerkt 18 – 01 – 2008 – 19:20

Het regelen van een uitvaart en het begeleiden van familieleden heeft hij altijd als hoogtepunt ervaren. Na 20 jaar leiding geven aan uitvaarten gaat Bert Streef 25 januari met pensioen. ,,De laatste eer bewijzen is belangrijk.”

Bert Streef is een geboren en getogen Culemborger. Hij begon op 16-jarige leeftijd zijn loopbaan bij een textielgroothandel op de Markt, achter het pand waar nu Tomey en Verstegen is gevestigd. ,,Bertus Blommers was mijn chef.

Hij was ook begrafenisondernemer. In die tijd was dat geen full-time baan. Op een keer kwam hij chagrijnig terug en stortte zijn hart uit bij mij. Er was een kindje van 7 jaar overleden. Ik heb veel van hem geleerd.”

Het omgaan met mensen zat Streef in het bloed. Tien 10 jaar was hij melkboer en ging met een rijdende wagen langs de deuren in Culemborg. ,,Dat was dag en nacht hard werken en daarom heb ik er voor gekozen om in de supermarkt te gaan werken. In Wassenaar was ik bedrijfsleider. Ik moest altijd ’s avonds alleen eten en zag onze drie dochters en zoon alleen op zondag. Ik zie mijn kleinkinderen nu meer dan destijds mijn kinderen.”

Twintig jaar geleden begon Streef als uitvaartleider bij Arcada, dat 1,5 jaar later werd overgenomen door Monuta. ,,Ik kreeg wel eens een compliment voor mijn keurige handschrift. Maar mijn vrouw schreef de enveloppen.”

Het werkgebied van Streef strekte zich uit van Culemborg tot en met Zeist en Harmelen. Naar schatting heeft hij 1600 tot 1700 uitvaarten geleid. De grootste uitvaart was met 1000 mensen.

,,Het is opmerkelijk dat jongeren vaak wensen voor hun uitvaart op schrift stellen. Eigenlijk zou iedereen dat moeten doen”, vertelt Streef. De verhouding begrafenissen crematies is fifty-fifty. Volgens Streef komt het nauwelijks voor dat moslims zich in Nederland laten begraven. ,,Het merendeel heeft een verzekering gesloten voor een begrafenis in het land van herkomst”, merkt hij op.

’s Nachts uit bed gebeld worden voor een overlijden is er de laatste jaren niet meer bij. ,,Telefoontjes gaan via de centrale in Apeldoorn die zonodig een zorgteam inschakelt voor bijvoorbeeld bedkoeling.” Was vroeger het lied ‘Waarheen leidt de weg’ van Mieke Telkamp de ‘uitvaart hit’, tegenwoordig heeft iedereen z’n eigen muziek keuze. ,,Overledenen kunnen tegenwoordig ook in hun eigen bed worden opgebaard”, merkt Streef nog op. ,,Het doet je goed als mensen je bedanken. Het is gelukkig maar weinig voorgekomen dat het niet klikte.”

Rien Dokman uit Beesd neemt de taak van Streef over. Zijn moeder komt uit Culemborg en hij heeft hier vaak vertoeft. Zijn vader zat destijds ook in ‘het vak’. Dokman is in oktober vorig jaar gestart als begrafenisondernemer. Werkte Streef in loondienst, Dokman, die ook nog bij Kroezen verzekeringen werkt, doet dat op franchise-basis. Vrijdag 25 januari is er van 16.30 tot 18.30 uur bij Monuta in Vianen gelegenheid om afscheid te nemen van Bert Streef en kennis te maken met zijn opvolger.

Geef een reactie

