Kleurige grafmonumenten maken verschil

Gepubliceerd op 06-02-2008 – 13:25
Laatst bijgewerkt 06-02-2008 – 13:25

DEVENTER – De kleurrijke grafmonumenten van Chris Visser zijn opvallende verschijningen op begraafplaatsen.

Haar sculpturen kenmerken zich door het gebruik van fel gekleurd mozaïek en keramiek. Ronde vormen en golven komen vaak terug. “Grafmonumenten maken, daar kies je niet voor, je rolt er in.”
“Het kan mij niet kleurrijk of druk genoeg zijn. Daarmee zorg ik voor tegenwicht voor wat er verder te zien is op begraafplaatsen. Zo’n grijze steen geeft geen waarde aan wie iemand geweest is. De kleurrijkheid van iemands leven moet je terugzien in de steen.”
De aanleiding om grafmonumenten te gaan maken was een verzoek van haar moeder, zo’n zes jaar geleden. Zij wilde een afdeksteen voor haar urnenkelder. “Je hebt van die mensen die hun hele uitvaart al geregeld hebben. Mijn moeder leeft overigens nog.”

Chris Visser maakte een met mozaïek ingelegde steen met helder rood, blauw en geel. “Ik doe dit omdat op begraafplaatsen alles grijs is, saai, hetzelfde. Het is mijn uitdaging om daar iets nieuws aan toe te voegen. Ik wil de persoon terugzien in de steen. Ik merk trouwens dat nog lang niet alles kan. Je doorbreekt een oude traditie en daar komt weerstand tegen. Die ene steen steekt af tegen de rest.”


Chris Visser besteedt veel tijd aan het contact met de nabestaanden. Het begint met een lang gesprek. Dan krijgt ze een beeld van de overledene en maakt ze samen met de familie een ontwerp. Het is niet zo dat mensen in een catalogus kijken en een steen bestellen. “Monumenten die ik gemaakt heb, maak ik niet nóg een keer. Dat wil ik niet, dat zou de persoon onrecht doen.”

Haar monumenten hoeven niet duurder te zijn dan een standaard- grafsteen. Veel hangt af van de grootte en de gebruikte materialen. ,,Steenhouwers worden steeds goedkoper, daar kan ik niet mee concurreren.”

,,Ik ben meer met de dood bezig dan anderen. Dat kan bedrukkend zijn, zeker als er nare verhalen voorbijkomen, zoals het monument dat ik heb gemaakt voor vermoorde kinderen. Daar moest ik een paar dagen van bijkomen. Toch is het prettig dat je wat kunt doen voor mensen.”

Zondagmiddag 10-02-08 presenteert Chris Visser haar werk in Arnhem op de beurs Bon Voyage, aan de Oude Kraan 72.

www.christinavisser.nl
www.memento-gedenkbeelden.nl

Geef een reactie

