uitvaartbranche / ’Meer keuzevrijheid voor klanten’

Gepubliceerd op 06-02-2008 – 01:10
Laatst bijgewerkt 06-02-2008 – 01:10

NMa onderzoekt klachten over naturapolissen en prijsafspraken

Uitvaartondernemers van Requiem presenteren zich als kwaliteitsmerk met aandacht en tijd. Bij grote, marktleidende organisaties zou alles om geld draaien. Tactische verzinsels, zeggen die.

„Klanten bind je door ze vrij te laten”, predikt Erik Jan Verhulst (43), directeur van Requiem, een nieuw netwerk van kleine uitvaartondernemingen. Dat is volgens hem exact wat zijn concurrenten, de marktleiders in de branche, verkeerd doen.

„Dela, Monuta en Yarden, organisaties met miljarden aan kapitaal, drijven klanten met verzekeringen in een fuik om ze vast te houden”, zegt Verhulst. „Door marketingtrucs, zoals deals met ziektekostenverzekeraars, dringen ze iedereen naturapolissen op. Vaak weten mensen helemaal niet dat ze zo’n verzekering hebben.”

Naturapolissen worden voor een vaststaand pakket afgesloten en garanderen een nette crematie of begrafenis. Ruim 40 procent van alle Nederlanders heeft zo’n verzekering. Volgens Verhulst komen velen van hen bedrogen uit. „Nabestaanden die een uitvaart willen laten verzorgen door de plaatselijke ondernemer, die niet valt onder de grote verzekeringsorganisatie, mogen dat niet en worden onder druk gezet. Er wordt gekort op de verzekeringsuitkering als zij niet voor het uitvaartcentrum en de diensten van de verzekeraar kiezen. Dat is gedwongen winkelnering, waardoor uitvaartdiensten soms, tegen de wil van de klant, ver buiten de eigen woonregio moeten plaatsvinden”.

Ook rekenen grote uitvaartconcerns voor kleine diensten onverwacht allerlei extra kosten, zegt Verhulst. Volgens hem maken kleine uitvaartondernemers zich kwaad om deze praktijken. „Ik spreek veel uitvaartverzorgers en het eerste waar iedereen over begint is de zakelijke, oneerlijke manier waarop Yarden, Dela en Monuta met klanten omgaan. Onze kritiek komt niet voort uit jaloezie of afgunst, maar uit liefde voor het vak.”

Dela, marktleider ’zonder winstoogmerk’ – met ruim 3 miljoen naturaverzekeringen en 24.000 uitvaarten per jaar – noemt de kritiek ’onzin’. „Het gaat om naturaverzekeringen, waarbij de dienst na een overlijden door ons wordt verzorgd. Er gaat geen factuur naar de nabestaanden, extra kosten zijn er alleen bij ongebruikelijke wensen. Iedereen is vrij om voor een andere uitvaartverzorger te kiezen, dan keren wij het bedrag uit dat we anders zouden besteden. Dat is inderdaad relatief weinig, doordat we een grote organisatie zijn die goedkoop inkoopt. Dat is juist de filosofie van ons concern. Nieuwkomers zijn welkom, maar de manier waarop Requiem een plek wil verwerven, door ons zwart te maken, is onfatsoenlijk.”

De verwijten van Requiem staan niet op zichzelf. De Nederlandse Mededingingsautoriteit (NMa) doet momenteel onderzoek naar de naturaverzekeringen en mogelijke marktverstoringen of prijsafspraken in de uitvaartbranche. De waakhond begon daarmee na aanhoudende klachten vanuit de sector. Het is nog onbekend wanneer de resultaten bekend worden. Verhulst: „Ik verwacht ingrijpende gevolgen voor de sector.”

Requiem hoopt dat het onderzoek van de NMa leidt tot meer keuzevrijheid voor de klant. Die moet zelf kunnen beslissen waar hij zijn verzekeringsuitkering besteedt. Requiem, een groep van 44 bedrijven, wil uitgroeien tot een netwerk van maximaal 150 ondernemers. Dat moet kwaliteit garanderen. Verhulst: „Alleen de beste, kleinere bedrijven mogen zich aansluiten. We hebben al heel wat uitvaartondernemers de deur gewezen die alleen maar in cijfertjes en polissen kunnen denken. Een uitvaart hoort te beginnen met een luisterend oor en een wit vel papier.”
Ook mogelijk: een budgetuitvaart zonder franje

De prijs van een uitvaart is in tien jaar tijd opgelopen van gemiddeld 2000 naar 6000 euro, mede door hoge grafkosten en exclusievere wensen. Dit leidt tot tegenbewegingen, zoals prijsvechters. Zo richtte uitvaartondernemer Alexander van der Pijl Budgetuitvaarten op, een landelijke franchiseformule. „We merkten dat er behoefte was aan een afscheid zonder franje”, zegt Van der Pijl. „Budgetuitvaart bespaart op alle overdreven kostenposten, zoals een dure kist. Nabestaanden kunnen ook helpen, zoals de kist dragen of helpen opruimen.” Tot nu toe had Budgetuitvaart 70 klanten, maar Van der Pijl merkt dat er steeds meer animo is. „Soms uit pure geldnood, maar steeds meer mensen durven eerlijk te zeggen: ’Ach, er komt toch niemand naar de crematie van mijn moeder, hou het maar simpel’.”

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers liken dit: