GROENE HART – Urn maken als rouwverwerking

Gepubliceerd op 13-03-2008 – 17:08
Laatst bijgewerkt 13-03-2008 – 17:08

Zelf de urn maken voor de as van je overleden kind. Het kan een grote bijdrage zijn aan rouwverwerking.

Bij Annet de Vogel in Boskoop is het mogelijk. Zij is al twee jaar bezig met het maken van bijzonder gevormde urnen, en als nabestaanden dat willen kunnen zij zelf – onder deskundige begeleiding, dat wel – een urn maken.

,,Ik ben zelf moeder van drie kinderen en ik dacht: als mij zoiets zou overkomen dan zou ik zeker het maken van de urn in eigen hand willen hebben,’’ zegt ze. Maar ze houdt wel de regie in handen. ,,Als mensen hun ziel en zaligheid leggen in het maken van zo’n urn moet je ervoor waken dat hij barst in de oven. Dat zou het verdriet alleen maar groter maken.’’

Bij toeval kwam ze in de urnen terecht. Pottenbakken is haar hobby, en ze geeft les op een kunstatelier voor mensen met een verstandelijke beperking in Leiden. ,,Zo af en toe kleide ik een pot om cadeau te geven. Dat deed ik ook voor een feestje van kennissen. Een paar dagen later werd ik gebeld door mensen die op dat feestje waren geweest. Of ik een urn wilde maken.’’

Dat wilde Annet wel. ,,Maar ik had zoiets nog nooit aan de hand gehad, dus heb ik uitvaartonderneemster Nel Moerings in Alphen gebeld. Ik moest wel weten waar zo’n urn aan moet voldoen .’’

Uiteraard zocht ze ook op internet. ,,Daar zag ik dat er heel weinig te koop is in urnen. Niets persoonlijks, alleen maar fabriekspotten. Eigenlijk is dat vreemd. Mensen besteden bij een crematie veel aandacht aan de muziek, de gesproken teksten, de bijeenkomst; en de urn is eigenlijk maar een sluitpost. Ik heb zelfs eens iemand horen zeggen: ’Je kiest maar de minst lelijke’. Dat is heel triest.’’

Annet bedacht veelal ronde – ’ik heb iets met rond’ – potten met een deksel, die door de besteller van persoonlijke noten kunnen worden voorzien. ,,Een ander deksel, een pootje eronder, een teken er in. Het kan allemaal.’’ Vooraf bezoekt ze de de klanten om een beeld van het gezin te krijgen. ,,Ik neem staaltjes mee van glazuur en zo komen we samen tot een ontwerp.’’ Ze heeft er geen moeite mee dat ze altijd in gezinnen komt waar verdriet heerst. ,,Mensen vertellen dan wel hun verhaal en daar luister ik naar, maar verder doe ik er niets mee. Ik ben geen therapeut. Ik word wel altijd heel hartelijk ontvangen, want je kunt iets voor die mensen betekenen. En het geeft voldoening dat je iets kunt doen waar je mensen blij mee maakt.’’

Nog altijd is potten bakken haar hobby, en dus werkt ze fluitend aan de ene urn na de andere. ,,Maar als er een naam en een datum op staan dan is het ineens een urn. Dan draai ik de pot toch even om op de kast.’’

Haar urnen zijn niet goedkoop – vanaf 300 euro – maar het werk eraan is dan ook intensief. ,,Elke pot gaat wel tachtig keer door mijn handen. Het is geen fabriekswerk. Trouwens, voor een fabrieksurn betaal je net zoveel .’’ De urnen zijn er voor zowel kinderen als volwassenen, in diameters van twaalf tot 25 centimeter. ,,Ik vraag ook altijd even bij het crematorium hoeveel as er is, want het moet allemaal wel in de pot passen.’’

Voorlopig werkt ze nog in de vrije tijd, gewoon thuis aan de keukentafel. Ze gebruikt nooit een schijf. ,,Daarmee maak je een pot te glad, te emotieloos. Het moet als het ware een beetje leven.’’

Het zou zomaar kunnen zijn dat Annet de Vogel een trend zet, want er zijn veel ontwikkelingen in de uitvaartwereld. ,,Zelf met je gezin een urn maken voor een overleden kindje kan een ontwikkeling zijn. Ik kan me zelfs voorstellen dat er mensen zijn die bij leven hun eigen urn willen maken.’’ Als het echt druk gaat worden moet ze toch eens rustig nadenken: doorgaan in de hobbysfeer of toch beroepsmatig urnenmaker worden.

Succesvolle voorbeelden krijgen navolging, dus houdt Annet er wel rekening mee dat anderen ook handgemaakte urnen gaan aanbieden. ,,Dat zou wel jammer zijn, maar aan de andere kant weet ik niet of een ander ook die passie in dit werk kan leggen.’’

Potten weggeven als cadeaus doet ze inmiddels niet meer, want vrienden en kennissen weten wat Annet maakt. ,,Als ik wat weggeef denkt iedereen meteen: o jee, ik krijg een urn.’’

KLIK opmij, wordt ik groot van !
hierbij mijn adres en website:
Annet De Vogel
Tuinstraat 29
2771 bw boskoop
0620602880
www.endlessmemorie.nl

KLIK, wordt ik groot van !

Plaats een reactie