In een herboren Rolls-Royce naar het graf

Woensdag, 4 juli 2007 – OVERASSELT – Het verhaal gaat dat Brian Jones, oprichter van de Rolling Stones, in de Phantom V Hearse naar zijn laatste rustplaats is vervoerd. Monica Zeegers heeft daar zo haar twijfels over.

Monica Zeegers voor haar opgeknapte Rolls-Royce. Het wordt voor menigeen het laatste vervoermiddel. Foto Theo Peeters


Maar niet over de legendarische Rolls-Royce zelf: die heeft zij nu. De uitvaartondernemer uit Overasselt is er maar wat trots op. De enige Rolls-Royce rouwwagen, de Phantom V Hearse dus, is sinds deze week actief lid van haar wagenpark. Maar ze had de auto al veel langer.

Ruim twee jaar geleden kocht ze de in 1964 door coach builder Woodall-Nicholson gebouwde rouwwagen. In Engeland, voor 40.000 euro.

Zeegers: „En daarmee had ik vooral een schroothoop in mijn bezit. Bij het uitladen in Nederland lag er allemaal roest op de bodem van de vrachtwagen waarin mijn Rolls-Royce was vervoerd. Ja, toen schrok ik wel een heel klein beetje.”
Dat was het moment dat Monica Zeegers voor het eerst ónder de auto keek en zag wat een barrel ze eigenlijk had gekocht.
„Noem het onwetendheid, naïviteit, maar ik ben gewoon meteen voor die auto gegaan. Een beetje aangestoken door twee mensen van de Nederlandse Rolls Royce-club De Mascotte die de auto voor mij opgespoord hebben. Zij zijn ’m ook met mij gaan ophalen en bleven maar zeggen: het komt allemaal goed.”
Zeegers kan er nu smakelijk om lachen, maar de afgelopen twee jaren waren, wat de Rolls betreft, niet de makkelijkste. Er bleek meer aan de auto op te knappen dan zich in eerste instantie liet aanzien. „Wat heet”, roept Zeegers uit. „Alles aan de auto is vervangen. Een bedrijf in Polen heeft de bekleding, het houtwerk en het plaatwerk gemaakt. Vervolgens heeft de Molenhoekse garage Silver Hill het motorische gedeelte gedaan. En nu laat ik nog heel veel rampen onvermeld.”
De Phantom V Hearse is helemaal teruggebracht in originele staat. Met origineel materiaal. Dat betekent dat er katoendraad is gebruikt voor de elektriciteit en dat elk schroefje en knopje door de Engelse Rolls-Roycefabriek is geleverd. „Je wilt niet weten wat een werk het is geweest. Om nog maar te zwijgen over wat het gekost heeft.” Het precieze bedrag wil Zeegers niet noemen, dúrft ze niet te noemen. Laat onverlet dat ze ruim twee jaar later opnieuw zeer ingenomen is met haar aankoop. „De auto is fantastisch. Het is een unieke auto. De enige in de wereld, hoor. En die heb ik.” En dat terwijl haar liefde voor het merk Rolls – Royce eigenlijk niet veel verder strekt dan de Flying Lady, het verchroomde embleem dat elke Rolls – Royce tot een Rolls – Royce maakt. Zo simpel is het inderdaad, geeft De Overasseltse uitvaartonderneemster toe. “Ik hou van de Flying Lady. Prachtig vind ik dat beeldje. En aangezien ik alleen maar vrouwen in dienst heb, past het ook zo mooi bij mijn bedrijf. “Maar natuurlijk, de Rolls-Royce zelf is ook mooi. Ik zou mezelf tekortdoen, als ik dat niet zei. Ik hou van dat theatrale. Het is bijna over de top. Maar het is nét niet fout. Geweldig.” Na ruim twee jaar restaureren, kan de rouwwagen vanaf deze week ingezet worden bij uitvaarten. Of dat vaak gaat gebeuren, zegt Zeegers niet in te kunnen schatten. Echte liefhebbers, vertelt zij, reserveren de auto bij hun leven al. “Maar anderen vinden het wellicht te dol en zeggen dat ze het per se niet willen.” De Hearse staat in Molenhoek, maar verhuist binnenkort naar Zeegers’ nevenvestiging in Maastricht. “Daar heb ik meer plaats en kan ik hem beter bewaken.” Gelukkig komt hij voor een uitvaart gewoon weer deze kant op. Jammer vindt Zeegers dat ze niet weet wie er al in gelegen hebben. “Ja, Brian Jones, maar op foto’s van zijn uitvaart herken in mijn auto niet.” Bronvermelding

Plaats een reactie